تاریخچه معماری مساجد قبلی اسلام
جای های مذهبی پیش از اسلام معابد، کلیساها و آتشکدهها بودند که سپس اسلام به مسجد تبدیل شدند. پیش از اسلام هر شرعی که میآمد جای و کتاب خاص خویش را داشت که آن گاه اسلام این جای ها را تغییر و تحول داده، پیاده سازی آن را عوض کرده و اثر ها آیین گذشته را از دربین بردند و به مسجد تبدیل کردند. میقدرت اعلام کرد طرح نخستین معماری مسجد غدیر بلوار معلم مشهد الهام گرفته از جای های پیش از اسلام میباشد.
بهطور نمونه؛ محل عبادت زیگورات چغازنبیل روی تپهای توی خوزستان بهشکل پلهپله ساختهگردیده که گرانقدرترین محل عبادت در عالم میباشد. یکی از دیگر از معابد دارای شهرت در جمهوری اسلامی ایران محل عبادت آناهیتا بوده که در کنگاور کرمانشاه میباشد. مسجد غدیر فلاحی مشهد در استان عجم نقش رستم به اسم کعبه زرتشت داشتند که خدای زرتشت اهورامزدا بوده و به معنای آفتاب فقید میباشد.
دو آتشکده اساسی که تبدیل به مسجد شدند؟
ازآنجاییکه در کشورایران قبل از اسلام دین مهرپرستی آئین زرتشت ترویج داشته به این ترتیب؛ بناهای مانده از این دین تبدیل به مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد شدند نظیر؛ مسجد یزد خواست که تا قبل از اینً برای پرستش خدای زرتشت بوده و امروزه تبدیل به مسجد شدهاست. همینطور مسجد جامع بروجرد هم پیش از اسلام آتشکده بوده که امروزه تبدیل به مسجد گردیدهاست.نقش مسجد در زمان بعد از آن اسلام چیست؟
اولی بناهایی که به حضور اسلام پذیرفته شدند مساجد بودند. مسجد بابا غدیر مشهد را میاقتدار نمادی از وحدت مسلمانها و یکی مهمترین و تأثیرگذارترین موادتشکیل دهنده در معماری اهل ایران اسلامی دانست که از مجال صورتگیری تا به امروز نقشی مهم در معاش انسان داشته میباشد. معماری مساجد میتواند در زمینه ی روح بشر با بالاترین مراتب وجودی دخیل باشد و هم فهم و شعور معنوی و هم عرفانی را تسهیل نماید. معماری هر ساختمان حول یک سیستم سلسله مراتبی کاربردی، مکانی، بصری و قانونی صورتگرفته میباشد.
ازنظر تاریخی مساجد در راس فراگیریوپرورش وزندگی فکری بودند. کتیبههای قرآن فضای داخلی و فرنگی مساجد را زینت می دهند و لینک و پیوند محکمی در بین کتاب مقدس و جای نماز برقرار مینمایند. تزئین مسجد حدوداً هیچ گاه مشمول؛ گونه های انسانی یا این که حیوانی وجود ندارد که بهطور بالقوه بتپرستان چشم میگردد. در قبال، طرحهای هندسی، گل، گیاهان و خوشنویسی مساجد را زینت داده که بهطور نمادین وعده پردیس را یاد آوری مینمایند.
معماری مساجد در سراسر عالم
در تشکیل داد مساجد سراسر دنیا اسلام از مصالح ساختمانی متنوعی استعمال کرده که سنتها و مدلهای متعدد حوزهای را منعکس مینمایند. باوجود تنوع در اندازه و طرح، رده ویژهای که مساجد در جامعه ها مسلمان در اختیاردارند جهانی میباشد.
تشکیل داد اولی مسجد شبستان دار
اولی مسجد شبستان دار مسجد رسول در مدینه بود. این مسجد طرح مربع دارااست و از مصالح آجر و سنگ جنازه ساختهشدهاست. این مسجد آغاز به صورت سرپناهی با ردیفهایی از درخت نخل و پوششی از نی بوریا بود. طول ردیفها بهاندازه بلندترین مرد عرب به طوریکه دستهایش را بهسوی اسمان بلند کرده بود ابعاد این سرپناه به شبستان ردیفدار تبدیل شد.
در صورتی در ایالات متحده عربی در نقط ی اوج گرما پایتان را روی سنگ بگذارید خنک میباشد چون آن ها برای خودداری از تابش فروغ و گرمای زیاد، پایین سنگها جیوه میریزند این شغل باعث خنک شدن سنگ در نقطع ی عطف گرما می شود. بعداز وفات حضرت محمد (ص)، پیکر آن حضرت را دریکی از این اتاقها به خاک سپردند و یک آرامگاه و روی آنیک گنبد ساختند.
خصوصیتهای اساسی این مسجد
آسانی
جلوگیری از بیهودگی و تجملات
عموم واری
فایدهگیری از مصالح بوم آورد
تاریخچه معماری مساجد قبلی اسلام
جای های مذهبی پیش از اسلام معابد، کلیساها و آتشکدهها بودند که سپس اسلام به مسجد تبدیل شدند. پیش از اسلام هر شرعی که میآمد جای و کتاب خاص خویش را داشت که آن گاه اسلام این جای ها را تغییر و تحول داده، پیاده سازی آن را عوض کرده و اثر ها آیین گذشته را از دربین بردند و به مسجد تبدیل کردند. میقدرت اعلام کرد طرح نخستین معماری مسجد غدیر بلوار معلم مشهد الهام گرفته از جای های پیش از اسلام میباشد.
بهطور نمونه؛ محل عبادت زیگورات چغازنبیل روی تپهای توی خوزستان بهشکل پلهپله ساختهگردیده که گرانقدرترین محل عبادت در عالم میباشد. یکی از دیگر از معابد دارای شهرت در جمهوری اسلامی ایران محل عبادت آناهیتا بوده که در کنگاور کرمانشاه میباشد. مسجد غدیر فلاحی مشهد در استان عجم نقش رستم به اسم کعبه زرتشت داشتند که خدای زرتشت اهورامزدا بوده و به معنای آفتاب فقید میباشد.
دو آتشکده اساسی که تبدیل به مسجد شدند؟
ازآنجاییکه در کشورایران قبل از اسلام دین مهرپرستی آئین زرتشت ترویج داشته به این ترتیب؛ بناهای مانده از این دین تبدیل به مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد شدند نظیر؛ مسجد یزد خواست که تا قبل از اینً برای پرستش خدای زرتشت بوده و امروزه تبدیل به مسجد شدهاست. همینطور مسجد جامع بروجرد هم پیش از اسلام آتشکده بوده که امروزه تبدیل به مسجد گردیدهاست.نقش مسجد در زمان بعد از آن اسلام چیست؟
اولی بناهایی که به حضور اسلام پذیرفته شدند مساجد بودند. مسجد بابا غدیر مشهد را میاقتدار نمادی از وحدت مسلمانها و یکی مهمترین و تأثیرگذارترین موادتشکیل دهنده در معماری اهل ایران اسلامی دانست که از مجال صورتگیری تا به امروز نقشی مهم در معاش انسان داشته میباشد. معماری مساجد میتواند در زمینه ی روح بشر با بالاترین مراتب وجودی دخیل باشد و هم فهم و شعور معنوی و هم عرفانی را تسهیل نماید. معماری هر ساختمان حول یک سیستم سلسله مراتبی کاربردی، مکانی، بصری و قانونی صورتگرفته میباشد.
ازنظر تاریخی مساجد در راس فراگیریوپرورش وزندگی فکری بودند. کتیبههای قرآن فضای داخلی و فرنگی مساجد را زینت می دهند و لینک و پیوند محکمی در بین کتاب مقدس و جای نماز برقرار مینمایند. تزئین مسجد حدوداً هیچ گاه مشمول؛ گونه های انسانی یا این که حیوانی وجود ندارد که بهطور بالقوه بتپرستان چشم میگردد. در قبال، طرحهای هندسی، گل، گیاهان و خوشنویسی مساجد را زینت داده که بهطور نمادین وعده پردیس را یاد آوری مینمایند.
معماری مساجد در سراسر عالم
در تشکیل داد مساجد سراسر دنیا اسلام از مصالح ساختمانی متنوعی استعمال کرده که سنتها و مدلهای متعدد حوزهای را منعکس مینمایند. باوجود تنوع در اندازه و طرح، رده ویژهای که مساجد در جامعه ها مسلمان در اختیاردارند جهانی میباشد.
تشکیل داد اولی مسجد شبستان دار
اولی مسجد شبستان دار مسجد رسول در مدینه بود. این مسجد طرح مربع دارااست و از مصالح آجر و سنگ جنازه ساختهشدهاست. این مسجد آغاز به صورت سرپناهی با ردیفهایی از درخت نخل و پوششی از نی بوریا بود. طول ردیفها بهاندازه بلندترین مرد عرب به طوریکه دستهایش را بهسوی اسمان بلند کرده بود ابعاد این سرپناه به شبستان ردیفدار تبدیل شد.
در صورتی در ایالات متحده عربی در نقط ی اوج گرما پایتان را روی سنگ بگذارید خنک میباشد چون آن ها برای خودداری از تابش فروغ و گرمای زیاد، پایین سنگها جیوه میریزند این شغل باعث خنک شدن سنگ در نقطع ی عطف گرما می شود. بعداز وفات حضرت محمد (ص)، پیکر آن حضرت را دریکی از این اتاقها به خاک سپردند و یک آرامگاه و روی آنیک گنبد ساختند.
خصوصیتهای اساسی این مسجد
آسانی
جلوگیری از بیهودگی و تجملات
عموم واری
فایدهگیری از مصالح بوم آورد