loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 1456
پنجشنبه 10 آذر 1401 زمان : 12:51

از مورد ها مهمی که در محبت به طفل، حتی‌د‌ر ذیل‌ترین مظاهر آن، بایستی گزینه اعتنا قرار گیرد، رعایت برابری و تساوی در عکس العمل با خردسال ها هم‌مال و غیرهم مال میباشد. از نبی اکرم(ص) نقل گردیده است که فرمود: پروردگار متعال دوست داراست که بین فرزندان خویش، حتی‌د‌ر بوسیدن آنها یکسان کار فرمائید. نیز در مقامی دیگر، آن حضرت فرمود: از خدای بترسید و بین فرزندانتان به عدل و داد اخلاق و رفتار نمائید، همچنان که شما نیز دوست دارید آنها به شما خیر و خوبی و احسان نمایند (متقی،123، 1409)؛ دستور به تقوای الهی ابتدا کلام، در کنار امر به عدل و داد، علامت از مداقه فراوان اخلاق به خردسالان داراست. در‌این ماجرا یک اصل اساسی اخلاقی و تربیتی معرفی گردیده‌است که فقط اشخاص متقی و بازهد آن را جاری ساختن می‌نمایند؛ افزون بر آن، مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در جملۀ نهایی ماجرا به ارتباط ها عاطفی متقابل والدین و فرزندان اشاره گردیده است و از آن اینگونه برداشت می‌گردد که خوی پدر و مادر با نوپا، در برخوردهای آجل وی با پدر و مادر تأثیرگذار میباشد؛ یعنی رعایت عدل و داد میان خردسال ها، موجب رضایت قلبی خردسالان و نوازش و احسان آن‌ها به والدین می گردد.

میانروی و جلوگیری از افراط و زور
علت و میل درونی بشر در تربیت شرعی از عنایت فراوانی برخوردار‌است. مطالعۀ روایات و سیره عملی فرستاده اکرم(ص) و دیگر پیشوایان فقاهتی علامت می دهد که آحاد عملکرد این بزرگواران در درونی کردن قیمت‌ها و مفاهیم شرعی بوده میباشد؛ می بایست با خردسال ها به‌سیرتکامل‌ای اخلاق و رفتار خواهد شد که آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با ارتقا خودآگاهی، از باطن تمایل به بها‌های شرعی پیدا نمایند و با جان‌ودل آموزه‌های شرعی و اخلاقی را بپذیرند؛ از این‌رو، تربیت فقاهتی امری پیوسته امری پیوسته و مداوم میباشد که می بایست فارغ از هرگونه اکراه و تحمیل و یا این که زیاده‌روی و دشوار‌گیری بی‌گزینه ایفا پذیرد تا مستمر و استوار باشد.

قاطعیت و جدیت
تأکید و پیشنهاد نبی اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) بر طبق محبت به کودک ها هیچ گاه مانعی در منش تربیت درست آنها به شمار نمی‌رفت، بلکه آن ها به عبارتی‌قدر که به فرزندان خویش عشق و علاقه می‌ورزیدند و به تکریم می‌پرداختند، به تربیت و رشد آن ها نیز التفات می‌دادند و در این شیوه قاطعیت و جدیت داشتند. مواقعی همانند جدیت در فراگیری نماز، دعا، قرائت بیان و قرآن به فرزندان خویش، حتی به کودک ها تحت هفت سال و اعتنا به رویش و آموختن آن‌ها، مثال‌هایی از این مدعاست. و در ماجرایی، آلرژی رسول اکرم(ص) نسبت به تربیت فقهی خانواده زهرا(س) و فرزندان رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد وی مشاهده میشود. نقل گردیده‌است: فرستاده خداوند(ص) روزی بعداز رجوع و برگشت از مسافرت، به خانه زهرا(س) رفت و رویت کرد حسنین(ع) جلوی منزل ایستاده‌اند و دو دستبند نقره بر دست دارا‌هستند. فرستاده علی‌رغم عشق و دلبستگی زیاد به آن دو بچه و مادرشان زهرا(س) به داخل منزل نرفت و از به عبارتی‌جا رجوع و برگشت. فاطمه زهرا(س) که خصوصیت‌های شخصیتی بابا را بیش تر از تمامی می‌آشنایی، زیرا این موقعیت را رویت کرد، اخذ که بابا به جهت آن دو دستبند نقره غمگین گردیده و به منزل نیامده میباشد؛ از این‌رو آن دو دستبند را از حسنین(ع) گرفت و باخت، خردسال ها، شیون‌کنان نزد فرستاده آفریدگار شتافتند و از خلق و خوی مامان شکوه کردند، فرستاده(ص) دستبند نقره را از آن‌ها گرفت و به ثوبان فرمود: برو و این را به بنی فلان بده، اینجانب دوست ندارم اهل‌بیت اینجانب در حین معاش خویش، ازاین‌سیرتکامل زیورهای اهل جهان داشته ‌باشند (ری شهری،145، 1363).

اعتنا به پرورش فقاهتی و اخلاقی بچه
در فرهنگ و تمدن ناب اسلامی و در فرهنگ و تمدن رضوی دقت ویژه‌ای به رویش شرعی و اخلاقی کودک ها گردیده‌است؛ بعضا مورد ها نیز به‌طور ویژه آیتم تأکید قرار گرفته میباشد:

نماز تلاوت
امام رضا (علیه‌السلام) درباره نماز تلاوت خردسالان میفرماید: پسران شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بایستی در سنین هفت‌سالگی به نماز وادار شوند (روحانی صدوق، 436، 1413). برای یادگرفتن نماز و کیفیت عامل به فرزندان مطلوب میباشد که بگوییم: عزیزم به عبارتی‌طور که کسی به ما کادو میدهد، می بایست از وی سپاس کنیم، از معبود هم به باعث نعمت‌هایش به‌وسیلة نماز سپاس میکنیم، چه گونه؟ برای سپاس از دیگرافراد دنبال این هستیم که آنان چه کادو و تحفه‌ای را دوست دارا هستند؟ به عبارتی را تنظیم و نثار می کنیم. در امر سپاس از خداوند هم بایستی ببینیم که وی چه چیزی را دوست داراست و چه چیزی را دوست ندارد؟ خدا در قرآن به‌این سؤال ما اینگونه جواب داده میباشد: نماز را برای حافظه اینجانب بخوانید (طه،14) پس آفریدگار نماز و قرآن قرائت ما‌را دوست داراست، زیرا سبب ساز میگردد ما از غفلت بیرون شویم و معبود را حافظه کنیم

از مورد ها مهمی که در محبت به طفل، حتی‌د‌ر ذیل‌ترین مظاهر آن، بایستی گزینه اعتنا قرار گیرد، رعایت برابری و تساوی در عکس العمل با خردسال ها هم‌مال و غیرهم مال میباشد. از نبی اکرم(ص) نقل گردیده است که فرمود: پروردگار متعال دوست داراست که بین فرزندان خویش، حتی‌د‌ر بوسیدن آنها یکسان کار فرمائید. نیز در مقامی دیگر، آن حضرت فرمود: از خدای بترسید و بین فرزندانتان به عدل و داد اخلاق و رفتار نمائید، همچنان که شما نیز دوست دارید آنها به شما خیر و خوبی و احسان نمایند (متقی،123، 1409)؛ دستور به تقوای الهی ابتدا کلام، در کنار امر به عدل و داد، علامت از مداقه فراوان اخلاق به خردسالان داراست. در‌این ماجرا یک اصل اساسی اخلاقی و تربیتی معرفی گردیده‌است که فقط اشخاص متقی و بازهد آن را جاری ساختن می‌نمایند؛ افزون بر آن، مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد در جملۀ نهایی ماجرا به ارتباط ها عاطفی متقابل والدین و فرزندان اشاره گردیده است و از آن اینگونه برداشت می‌گردد که خوی پدر و مادر با نوپا، در برخوردهای آجل وی با پدر و مادر تأثیرگذار میباشد؛ یعنی رعایت عدل و داد میان خردسال ها، موجب رضایت قلبی خردسالان و نوازش و احسان آن‌ها به والدین می گردد.

میانروی و جلوگیری از افراط و زور
علت و میل درونی بشر در تربیت شرعی از عنایت فراوانی برخوردار‌است. مطالعۀ روایات و سیره عملی فرستاده اکرم(ص) و دیگر پیشوایان فقاهتی علامت می دهد که آحاد عملکرد این بزرگواران در درونی کردن قیمت‌ها و مفاهیم شرعی بوده میباشد؛ می بایست با خردسال ها به‌سیرتکامل‌ای اخلاق و رفتار خواهد شد که آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با ارتقا خودآگاهی، از باطن تمایل به بها‌های شرعی پیدا نمایند و با جان‌ودل آموزه‌های شرعی و اخلاقی را بپذیرند؛ از این‌رو، تربیت فقاهتی امری پیوسته امری پیوسته و مداوم میباشد که می بایست فارغ از هرگونه اکراه و تحمیل و یا این که زیاده‌روی و دشوار‌گیری بی‌گزینه ایفا پذیرد تا مستمر و استوار باشد.

قاطعیت و جدیت
تأکید و پیشنهاد نبی اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) بر طبق محبت به کودک ها هیچ گاه مانعی در منش تربیت درست آنها به شمار نمی‌رفت، بلکه آن ها به عبارتی‌قدر که به فرزندان خویش عشق و علاقه می‌ورزیدند و به تکریم می‌پرداختند، به تربیت و رشد آن ها نیز التفات می‌دادند و در این شیوه قاطعیت و جدیت داشتند. مواقعی همانند جدیت در فراگیری نماز، دعا، قرائت بیان و قرآن به فرزندان خویش، حتی به کودک ها تحت هفت سال و اعتنا به رویش و آموختن آن‌ها، مثال‌هایی از این مدعاست. و در ماجرایی، آلرژی رسول اکرم(ص) نسبت به تربیت فقهی خانواده زهرا(س) و فرزندان رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد وی مشاهده میشود. نقل گردیده‌است: فرستاده خداوند(ص) روزی بعداز رجوع و برگشت از مسافرت، به خانه زهرا(س) رفت و رویت کرد حسنین(ع) جلوی منزل ایستاده‌اند و دو دستبند نقره بر دست دارا‌هستند. فرستاده علی‌رغم عشق و دلبستگی زیاد به آن دو بچه و مادرشان زهرا(س) به داخل منزل نرفت و از به عبارتی‌جا رجوع و برگشت. فاطمه زهرا(س) که خصوصیت‌های شخصیتی بابا را بیش تر از تمامی می‌آشنایی، زیرا این موقعیت را رویت کرد، اخذ که بابا به جهت آن دو دستبند نقره غمگین گردیده و به منزل نیامده میباشد؛ از این‌رو آن دو دستبند را از حسنین(ع) گرفت و باخت، خردسال ها، شیون‌کنان نزد فرستاده آفریدگار شتافتند و از خلق و خوی مامان شکوه کردند، فرستاده(ص) دستبند نقره را از آن‌ها گرفت و به ثوبان فرمود: برو و این را به بنی فلان بده، اینجانب دوست ندارم اهل‌بیت اینجانب در حین معاش خویش، ازاین‌سیرتکامل زیورهای اهل جهان داشته ‌باشند (ری شهری،145، 1363).

اعتنا به پرورش فقاهتی و اخلاقی بچه
در فرهنگ و تمدن ناب اسلامی و در فرهنگ و تمدن رضوی دقت ویژه‌ای به رویش شرعی و اخلاقی کودک ها گردیده‌است؛ بعضا مورد ها نیز به‌طور ویژه آیتم تأکید قرار گرفته میباشد:

نماز تلاوت
امام رضا (علیه‌السلام) درباره نماز تلاوت خردسالان میفرماید: پسران شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بایستی در سنین هفت‌سالگی به نماز وادار شوند (روحانی صدوق، 436، 1413). برای یادگرفتن نماز و کیفیت عامل به فرزندان مطلوب میباشد که بگوییم: عزیزم به عبارتی‌طور که کسی به ما کادو میدهد، می بایست از وی سپاس کنیم، از معبود هم به باعث نعمت‌هایش به‌وسیلة نماز سپاس میکنیم، چه گونه؟ برای سپاس از دیگرافراد دنبال این هستیم که آنان چه کادو و تحفه‌ای را دوست دارا هستند؟ به عبارتی را تنظیم و نثار می کنیم. در امر سپاس از خداوند هم بایستی ببینیم که وی چه چیزی را دوست داراست و چه چیزی را دوست ندارد؟ خدا در قرآن به‌این سؤال ما اینگونه جواب داده میباشد: نماز را برای حافظه اینجانب بخوانید (طه،14) پس آفریدگار نماز و قرآن قرائت ما‌را دوست داراست، زیرا سبب ساز میگردد ما از غفلت بیرون شویم و معبود را حافظه کنیم

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 178
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 70
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 239
  • بازدید سال : 14686
  • بازدید کلی : 21051
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی