برخلاف انتظار، آرامگاه بایزید بسطامی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد خارج از فضاهای معماری و در کناره ای از صحن گروه بایزید جای دارد.
اتاقک خرد فلزی که روی سنگ مرمرین مزار وی نصب گردیده ، مرتبط با سال های اخیر میباشد.
خانقاه بایزید در سمت غربی مرقد واقع میباشد و مشتمل بر سه اتاق خرد متصل به هم با سقف های کوتاه میگردد، در بخشی از ایـن سازه محراب گچبری زیبایی وجود داراست.
بر بالای کتیبه ورودی به اتاق دوم تاریخ 702 ه . ق مشاهده می شود.
بنای بقعه بایزید فاقد تزئینات گچبری میباشد.
گچبری های اتاق اولیه و دوم صومعه بایزید در آرامگاه بایزید بسطامی بسیار قشنگ و مالامال عمل می باشند و در اجرای آنها غایت هنرمندی به عمل برده گردیده است، این مسجد غدیر فلاحی مشهد گچبری ها خاکستری میباشند و دارنده مخلوط بندی زیبایی میباشند.
مناره آرامگاه بایزید بسطامی از اثر ها زمان سلجوقی بوده و یک تاثیر تک تک آجری لبریز فعالیت میباشد.
این مناره دارنده تاجی خوشگل که تزئیناتش مشابه به مقرنس میباشد.
نقوش به فعالیت رفته دربرگیرنده نقوش گیاهی و هندسی میباشد. روی این منار دو کتیبه خطی وجود داراست یکیاز آیت الکرسی و دیگری خوانا وجود ندارد.
مسجد ایلخانی
این مسجد بنا شده در غرب آرامگاه بایزید بسطامی، به صورت یک دالان طویل با سقف هلالی میباشد.
صومعه بایزید
پیشینه صومعه یا این که چله منزل های تیم بایزید که از سه اتاقک خرد مربع صورت در امتداد یکدیگر و درجنوب حیاط غربی ساخته شده اند، به قبل از بعد از ظهر سلجوقی بازمی خواهد شد و به احتمال حاذق ، به هنگام ایجاد کرد مسجد نخستین سازه گردیده اند.
حیاط و دالان ورودی ( حیاط/ دالان اولجایتو )
این سازه، موسوم به دالان مسجد بابا غدیر مشهد ورودی یا این که الجایتو، در ضلع شرقی گروه آرامگاه بایزید بسطامی قراردارد.
اجزای سازه متشکل از یک حیاط و دالان نسبتاً طویل میباشد. حیاط سازه پیش از دالان و به منزله سردر ورودی دسته میباشد.
ظاهراً ورود به گروه آرامگاه بایزید بسطامی از روش این تراس و دالان بوده و فضای بیرون و درون را به هم مرتبط می نموده است درون تراس در دیواره ی سمت چپ مسجد بابا قدرت مشهد و راست به بعد ها ۲ در ۱ متر، اسم علی (ع) چهار توشه (چهار علی) به رنگ آبی رنگ تکرار گردیدهاست.
برخلاف انتظار، آرامگاه بایزید بسطامی مسجد غدیر بلوار معلم مشهد خارج از فضاهای معماری و در کناره ای از صحن گروه بایزید جای دارد.
اتاقک خرد فلزی که روی سنگ مرمرین مزار وی نصب گردیده ، مرتبط با سال های اخیر میباشد.
خانقاه بایزید در سمت غربی مرقد واقع میباشد و مشتمل بر سه اتاق خرد متصل به هم با سقف های کوتاه میگردد، در بخشی از ایـن سازه محراب گچبری زیبایی وجود داراست.
بر بالای کتیبه ورودی به اتاق دوم تاریخ 702 ه . ق مشاهده می شود.
بنای بقعه بایزید فاقد تزئینات گچبری میباشد.
گچبری های اتاق اولیه و دوم صومعه بایزید در آرامگاه بایزید بسطامی بسیار قشنگ و مالامال عمل می باشند و در اجرای آنها غایت هنرمندی به عمل برده گردیده است، این مسجد غدیر فلاحی مشهد گچبری ها خاکستری میباشند و دارنده مخلوط بندی زیبایی میباشند.
مناره آرامگاه بایزید بسطامی از اثر ها زمان سلجوقی بوده و یک تاثیر تک تک آجری لبریز فعالیت میباشد.
این مناره دارنده تاجی خوشگل که تزئیناتش مشابه به مقرنس میباشد.
نقوش به فعالیت رفته دربرگیرنده نقوش گیاهی و هندسی میباشد. روی این منار دو کتیبه خطی وجود داراست یکیاز آیت الکرسی و دیگری خوانا وجود ندارد.
مسجد ایلخانی
این مسجد بنا شده در غرب آرامگاه بایزید بسطامی، به صورت یک دالان طویل با سقف هلالی میباشد.
صومعه بایزید
پیشینه صومعه یا این که چله منزل های تیم بایزید که از سه اتاقک خرد مربع صورت در امتداد یکدیگر و درجنوب حیاط غربی ساخته شده اند، به قبل از بعد از ظهر سلجوقی بازمی خواهد شد و به احتمال حاذق ، به هنگام ایجاد کرد مسجد نخستین سازه گردیده اند.
حیاط و دالان ورودی ( حیاط/ دالان اولجایتو )
این سازه، موسوم به دالان مسجد بابا غدیر مشهد ورودی یا این که الجایتو، در ضلع شرقی گروه آرامگاه بایزید بسطامی قراردارد.
اجزای سازه متشکل از یک حیاط و دالان نسبتاً طویل میباشد. حیاط سازه پیش از دالان و به منزله سردر ورودی دسته میباشد.
ظاهراً ورود به گروه آرامگاه بایزید بسطامی از روش این تراس و دالان بوده و فضای بیرون و درون را به هم مرتبط می نموده است درون تراس در دیواره ی سمت چپ مسجد بابا قدرت مشهد و راست به بعد ها ۲ در ۱ متر، اسم علی (ع) چهار توشه (چهار علی) به رنگ آبی رنگ تکرار گردیدهاست.