loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 17
يکشنبه 16 بهمن 1401 زمان : 11:10


ثانیاً، سلسله سادات حضرموت در منطقة آسیای جنوب شرقی از دو شاخه درست شده­اند؛ یعنی نسل احمد بن عیسی المهاجر، و سادات برونئی که پاد شاه کنونی برونئی بیست و ششمی نسل از شریف علی و همینطور سادات فیلیپین نیز از نسل شریف ابوبکر میباشند.

ثالثاً، نکتة اصلی و شایان توجه اینکه همة اعراب حضرموت و سادات اندونزی، مالزی، برونئی و فیلیپین متفق‌القول­اند که نسل آن­ها مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد منشعب از دو بدن از فرزندان و بستگان علی ابن ابی­طالب7 میباشد که هر دو از امامان شیعه محسوب می گردند؛ یعنی امام حسن مجتبی7 و امام جعفر صادق7. (شهاب, 1400 ق، صص63-72)

برای فهم و شعور خوب رابطه تشیع با عرب‌های سید حضرموت، بایستی به چندین نکتة مهم اعتنا کرد: 1. تعریف و تمجید واژة «سید» 2. ریشه‌یابی علل و علت‌های هجرت سادات بدین حیطه 3. میل‌های مذهبی سادات.

«سّید» کلمه و واژه‌ای عربی و اساسا «سیوِد» (پیش از اعلال) بوده و به معنای آقا و سرور میباشد. البته در اصطلاح، به فرزندان و نوادگان‌ هاشم، جدّ رسول اسلام9، میگویند. سیادت از روش فاطمه دختر حضرت محمّد9 و علی پسر ابوطالب7 (امام اولیه شیعه ها و خلیفه چهارم اهل‌سنّت) به فرزندان حضرت محمّد9 می رسد. سادات دو شاخهٔ مهم دارا‌هستند:

1.نوادگان حضرت علی7 از روش سه بدن از پسران وی - محمّد حنفیه از خوله دختر قیس، عبّاس آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بن علی از امّ‌البنین و قدمت بن علی از صهباءِ ثعلبیه - که از دربین پسران مختلف حضرت علی7 فرزند یافتند. به‌این سادات علوی می‏گویند.

2. نوادگان امام حسن و امام حسین: - فرزندان حضرت علی7 از حضرت
فاطمه " - که به آن‌ها سادات هاشمی و نیز بسته به انتساب به امام حسن7 یا این که امام حسین7، «حسنی» یا این که «حسینی» گفته می‏گردد. جمهوری اسلامی ایران به منجر داشتن تمایلات شیعی در میان عموم، جزو امن­ترین بخش ها میان کشورهای اسلامی برای باقیماندگان رسول اسلام9 بوده میباشد.

3. اشخاص متعددی در کشور ایران دارنده پیشوند «سید» میباشند. بعضی اسم‌های خانوادگی نظیر موسوی، هاشمی، حسینی و طباطبائی دربین عموم جمهوری اسلامی ایران فراوان یافت می شود. نسبتاًً در تک تک بخشها کشور ایران، حرم‌های این امام­زاده‌ها یافت می شود. (میرتبار ، 1393، ص45) در یمن، خانواده‌های شیعه رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و سنّی از سادات وجود دارااست. برخی از این خانواده‌ها رسّی، قاسمی، متوکلی، حمیدالدینی، زیدی، مریب، صناعی، معمولی، الثقفی، و الوزیری اسم دارا هستند. (به عبارتی)

در عراق 90 تا 95 درصد سادات از شیعه‌ها می باشند. بخش اعظمی از سادات با قبایل عرب جنوب عراق ادغام شدند تا به وسیلة آنها، از کشته شدن در پناه بمانند. مطالعات ژنتیکی علامت داده که اکثری از آن‌ها دارنده جدّ مشترک می باشند. بعضا از اسم‌های خانوادگی این سادات عبارت میباشد از: الیاسری، الزیدی، العراجی، الحسنی، الحسینی، طباطبائی، العلوی، القوالیب، الموسوی، العوادی، الحیالی. همینطور گروهی از سادات سنّی مذهب نیز در کردستان عراق وجود دارا‌هستند. (به عبارتی)

در جنوب آسیا، قریب 4 میلیون بدن ادعای نسل رسول را دارا‌هستند. اجداد این اشخاص از کشورهای عربی، کشور‌ایران، آسیای مرکزی و ترکستان بدین بخشها سفر کرده‌اند. در حین‌های متعدد، سادات هند، حکومت‌های خرد محلی تشکیل داده‌اند، لیکن در دستیابی توان در همه شبه جزیرة هند پیروز نبوده‌اند. تقریب جمعیت سادات در هند و پاکستان مدرن چیزی قریب 7 میلیون در هر یک و در حدود یک میلیون در بنگلادش میباشد.

به عبارتی­سیرتکامل که اشاره شد، سادات در جنوب شرقی عمدتاً به دو مجموعه «سادات حسنی» و «سادات حسینی» تقسیم میگردند. تیم اولیه، که از نسل امام حسن7 میباشند، در برونئی و فیلیپین دور از هم‌اند. سلسله سادات در فیلیپین، که جدّ آن­ها شریف ابوبکر میباشد، از اوایل قرن پانزدهم م تا آخرها قرن هجدهم بر نصیب‌هایی از میهن شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد کنونی فیلیپین، که مسلمان­نشین بوده حکومت می‌کرده‌اند. در برونئی نیز شریف علی مؤسس سلسلة «البولکیا» بوده که تا کنون این سلسله 26 نسل بعداز وی نیز ادامه داراست.

مجموعه دوم، که از دید جمعیتی نیز شایان توجه بوده و در اندونزی و مالزی و سنگاپور و جنوب تایلند متفرق‌اند، از روش احمد بن عیسی بن محمّد بن علی العریضی بن جعفر الصادق بن محمّد باقر بن علی زین العابدین، به حسین بن علی دو‌مین فرزند پسر علی بن ابی‌طالب7 از همسرش فاطمه می‌رسند. (Jacobsen, 2008, p.19-22)


ثانیاً، سلسله سادات حضرموت در منطقة آسیای جنوب شرقی از دو شاخه درست شده­اند؛ یعنی نسل احمد بن عیسی المهاجر، و سادات برونئی که پاد شاه کنونی برونئی بیست و ششمی نسل از شریف علی و همینطور سادات فیلیپین نیز از نسل شریف ابوبکر میباشند.

ثالثاً، نکتة اصلی و شایان توجه اینکه همة اعراب حضرموت و سادات اندونزی، مالزی، برونئی و فیلیپین متفق‌القول­اند که نسل آن­ها مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد منشعب از دو بدن از فرزندان و بستگان علی ابن ابی­طالب7 میباشد که هر دو از امامان شیعه محسوب می گردند؛ یعنی امام حسن مجتبی7 و امام جعفر صادق7. (شهاب, 1400 ق، صص63-72)

برای فهم و شعور خوب رابطه تشیع با عرب‌های سید حضرموت، بایستی به چندین نکتة مهم اعتنا کرد: 1. تعریف و تمجید واژة «سید» 2. ریشه‌یابی علل و علت‌های هجرت سادات بدین حیطه 3. میل‌های مذهبی سادات.

«سّید» کلمه و واژه‌ای عربی و اساسا «سیوِد» (پیش از اعلال) بوده و به معنای آقا و سرور میباشد. البته در اصطلاح، به فرزندان و نوادگان‌ هاشم، جدّ رسول اسلام9، میگویند. سیادت از روش فاطمه دختر حضرت محمّد9 و علی پسر ابوطالب7 (امام اولیه شیعه ها و خلیفه چهارم اهل‌سنّت) به فرزندان حضرت محمّد9 می رسد. سادات دو شاخهٔ مهم دارا‌هستند:

1.نوادگان حضرت علی7 از روش سه بدن از پسران وی - محمّد حنفیه از خوله دختر قیس، عبّاس آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بن علی از امّ‌البنین و قدمت بن علی از صهباءِ ثعلبیه - که از دربین پسران مختلف حضرت علی7 فرزند یافتند. به‌این سادات علوی می‏گویند.

2. نوادگان امام حسن و امام حسین: - فرزندان حضرت علی7 از حضرت
فاطمه " - که به آن‌ها سادات هاشمی و نیز بسته به انتساب به امام حسن7 یا این که امام حسین7، «حسنی» یا این که «حسینی» گفته می‏گردد. جمهوری اسلامی ایران به منجر داشتن تمایلات شیعی در میان عموم، جزو امن­ترین بخش ها میان کشورهای اسلامی برای باقیماندگان رسول اسلام9 بوده میباشد.

3. اشخاص متعددی در کشور ایران دارنده پیشوند «سید» میباشند. بعضی اسم‌های خانوادگی نظیر موسوی، هاشمی، حسینی و طباطبائی دربین عموم جمهوری اسلامی ایران فراوان یافت می شود. نسبتاًً در تک تک بخشها کشور ایران، حرم‌های این امام­زاده‌ها یافت می شود. (میرتبار ، 1393، ص45) در یمن، خانواده‌های شیعه رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و سنّی از سادات وجود دارااست. برخی از این خانواده‌ها رسّی، قاسمی، متوکلی، حمیدالدینی، زیدی، مریب، صناعی، معمولی، الثقفی، و الوزیری اسم دارا هستند. (به عبارتی)

در عراق 90 تا 95 درصد سادات از شیعه‌ها می باشند. بخش اعظمی از سادات با قبایل عرب جنوب عراق ادغام شدند تا به وسیلة آنها، از کشته شدن در پناه بمانند. مطالعات ژنتیکی علامت داده که اکثری از آن‌ها دارنده جدّ مشترک می باشند. بعضا از اسم‌های خانوادگی این سادات عبارت میباشد از: الیاسری، الزیدی، العراجی، الحسنی، الحسینی، طباطبائی، العلوی، القوالیب، الموسوی، العوادی، الحیالی. همینطور گروهی از سادات سنّی مذهب نیز در کردستان عراق وجود دارا‌هستند. (به عبارتی)

در جنوب آسیا، قریب 4 میلیون بدن ادعای نسل رسول را دارا‌هستند. اجداد این اشخاص از کشورهای عربی، کشور‌ایران، آسیای مرکزی و ترکستان بدین بخشها سفر کرده‌اند. در حین‌های متعدد، سادات هند، حکومت‌های خرد محلی تشکیل داده‌اند، لیکن در دستیابی توان در همه شبه جزیرة هند پیروز نبوده‌اند. تقریب جمعیت سادات در هند و پاکستان مدرن چیزی قریب 7 میلیون در هر یک و در حدود یک میلیون در بنگلادش میباشد.

به عبارتی­سیرتکامل که اشاره شد، سادات در جنوب شرقی عمدتاً به دو مجموعه «سادات حسنی» و «سادات حسینی» تقسیم میگردند. تیم اولیه، که از نسل امام حسن7 میباشند، در برونئی و فیلیپین دور از هم‌اند. سلسله سادات در فیلیپین، که جدّ آن­ها شریف ابوبکر میباشد، از اوایل قرن پانزدهم م تا آخرها قرن هجدهم بر نصیب‌هایی از میهن شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد کنونی فیلیپین، که مسلمان­نشین بوده حکومت می‌کرده‌اند. در برونئی نیز شریف علی مؤسس سلسلة «البولکیا» بوده که تا کنون این سلسله 26 نسل بعداز وی نیز ادامه داراست.

مجموعه دوم، که از دید جمعیتی نیز شایان توجه بوده و در اندونزی و مالزی و سنگاپور و جنوب تایلند متفرق‌اند، از روش احمد بن عیسی بن محمّد بن علی العریضی بن جعفر الصادق بن محمّد باقر بن علی زین العابدین، به حسین بن علی دو‌مین فرزند پسر علی بن ابی‌طالب7 از همسرش فاطمه می‌رسند. (Jacobsen, 2008, p.19-22)

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 183
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 440
  • بازدید سال : 14887
  • بازدید کلی : 21252
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی