loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 9
يکشنبه 26 فروردين 1403 زمان : 15:29

عنصرها مهم تشکیل دهنده مسجد اهل ایران مسجد غدیر بلوار معلم مشهد عبارتند از : صحن، آبگینه ، حیاط ، مناره ، شبستان ، گنبد ، محراب ، منبر ، تزیینات

صحن
یکی‌از خصوصیت های بارز معماری قبل از اسلام کشور‌ایران و مسجد، تراس میباشد. تراس مربع یا این که مربع مستطیل صورت میباشد که در مسجد ایراینی صحن نیز خوانده می‌شود. اکثر وقت ها اولیه فضایی میباشد که خداپرست در وقت ورود در آن قرار میگیرد. به مراد وضو تصاحب کردن برای ورود به فضای مسجد در کشور‌ایران باید حوضی در میانه این صحن تعبیه گردد.

تراس
در مسجد اهل ایران تراس بخشی مسجد غدیر فلاحی مشهد از آن میباشد که مستقیما به سوی عالم ملکوتی یا این که عالم گزینه آرزوی مومنان باز شد‌ه‌است. تراس مسجد در جمهوری اسلامی ایران، در واقع مکانی با ویژگی کیهانی که می بایست آن را به مثابه تالاری تلقی کرد ک گنبد آن، سقف ملکوتی، آسمان میباشد. این نگاه کیفیتی فرا کالبدی به اجزای فضایی اهل ایران می‌دهد. ایوان از یک فضای معمولی کالبدی به فضایی هم داخلی هم فرنگی تعریف‌و‌تمجید میگردد.

فضایی فرنگی نسبت به فضاهای دورادور آن وداخلی از آن جهت که با عملکرد افق یک فضای بی نقص می گردد. این سقف افق که گنبد تراس اهل ایران میباشد دارنده چهار رکن یا این که مبنا میباشد . چهار حیاط در جهت چهار رکن فقیه نیز تشکیل شده اند . بدین ترتیب یک شالوده هندسی متقاطع چلیپایی که سوی موادتشکیل دهنده فقید را نماد می‌دهند به چهار رکن نمادین یعنی ایوانها ختم می گردند .

بیشتر بخوانید: مسجد جامع قزوین (یا این که مسجد جامع عتیق سابق ترین مسجد جامع کشور ایران میباشد)
حیاط
یکی‌از موادسازنده قدیم معماری اهل ایران میباشد که به طور بی آلایش از تاقی درست شده که یک طرف آن گشوده میباشد. رفته رفته حیاط در مسجد اهل ایران تحت عنوان آرم مشخصه مسجد به مدل اهل ایران شناخته گردیده‌است و مساجد کشور‌ایران معمولا از یک تا چهار ایوانه از هم متمایز می باشند.

تراس ها را در نزدیکی صحن یا این مسجد بابا غدیر مشهد که ایوان مسجد انجام می نمایند که خویش تولید سلسله مراتب می نماید برای ورود به شبستان ها که محل مهم عبادت میباشد، سوابق بنایی واسطه در میان صحن و داخل سازه به اسم حیاط که به پیش از اسلام و به اشکانیان و ساسانیان گشوده میگردد و از دید کارکردی، این فضای خالص اهل ایران، نقش واسطه در بین داخل و برون سوزوسرما و گرما، روشنایی و ظلمات انجام می نماید.

این دور و بر، فضای تعقل و گفت و گو مسلمین بعداز نماز، تماشای صحن و پندار بازهد در دانا خلقت میباشد. تراس های مسجد اهل ایران دارنده تزئنات متنوعی می‌باشند برای مثال مقرنس که در صدر به طور بی آلایش ایفا میشده اما رفته رفته به صورت بی نقص تری در آمد، هر یکسری که کاربرد مقرنس در بعدازظهر سلجوقی متداول بوده و لیکن نقطع ی عطف آن در بعدازظهر ایلخانان میباشد.

معمولا مقرنس کاری را با خشت یا این مسجد بابا قدرت مشهد که کاشیکاری تزیین می نمایند. این مقرنس ها جلوه های دنیوی نوروفروغ خدایی می‌باشند که از بالای حیاط ها و محراب ها به طور ستاره معلق گردیده اند.

عنصرها مهم تشکیل دهنده مسجد اهل ایران مسجد غدیر بلوار معلم مشهد عبارتند از : صحن، آبگینه ، حیاط ، مناره ، شبستان ، گنبد ، محراب ، منبر ، تزیینات

صحن
یکی‌از خصوصیت های بارز معماری قبل از اسلام کشور‌ایران و مسجد، تراس میباشد. تراس مربع یا این که مربع مستطیل صورت میباشد که در مسجد ایراینی صحن نیز خوانده می‌شود. اکثر وقت ها اولیه فضایی میباشد که خداپرست در وقت ورود در آن قرار میگیرد. به مراد وضو تصاحب کردن برای ورود به فضای مسجد در کشور‌ایران باید حوضی در میانه این صحن تعبیه گردد.

تراس
در مسجد اهل ایران تراس بخشی مسجد غدیر فلاحی مشهد از آن میباشد که مستقیما به سوی عالم ملکوتی یا این که عالم گزینه آرزوی مومنان باز شد‌ه‌است. تراس مسجد در جمهوری اسلامی ایران، در واقع مکانی با ویژگی کیهانی که می بایست آن را به مثابه تالاری تلقی کرد ک گنبد آن، سقف ملکوتی، آسمان میباشد. این نگاه کیفیتی فرا کالبدی به اجزای فضایی اهل ایران می‌دهد. ایوان از یک فضای معمولی کالبدی به فضایی هم داخلی هم فرنگی تعریف‌و‌تمجید میگردد.

فضایی فرنگی نسبت به فضاهای دورادور آن وداخلی از آن جهت که با عملکرد افق یک فضای بی نقص می گردد. این سقف افق که گنبد تراس اهل ایران میباشد دارنده چهار رکن یا این که مبنا میباشد . چهار حیاط در جهت چهار رکن فقیه نیز تشکیل شده اند . بدین ترتیب یک شالوده هندسی متقاطع چلیپایی که سوی موادتشکیل دهنده فقید را نماد می‌دهند به چهار رکن نمادین یعنی ایوانها ختم می گردند .

بیشتر بخوانید: مسجد جامع قزوین (یا این که مسجد جامع عتیق سابق ترین مسجد جامع کشور ایران میباشد)
حیاط
یکی‌از موادسازنده قدیم معماری اهل ایران میباشد که به طور بی آلایش از تاقی درست شده که یک طرف آن گشوده میباشد. رفته رفته حیاط در مسجد اهل ایران تحت عنوان آرم مشخصه مسجد به مدل اهل ایران شناخته گردیده‌است و مساجد کشور‌ایران معمولا از یک تا چهار ایوانه از هم متمایز می باشند.

تراس ها را در نزدیکی صحن یا این مسجد بابا غدیر مشهد که ایوان مسجد انجام می نمایند که خویش تولید سلسله مراتب می نماید برای ورود به شبستان ها که محل مهم عبادت میباشد، سوابق بنایی واسطه در میان صحن و داخل سازه به اسم حیاط که به پیش از اسلام و به اشکانیان و ساسانیان گشوده میگردد و از دید کارکردی، این فضای خالص اهل ایران، نقش واسطه در بین داخل و برون سوزوسرما و گرما، روشنایی و ظلمات انجام می نماید.

این دور و بر، فضای تعقل و گفت و گو مسلمین بعداز نماز، تماشای صحن و پندار بازهد در دانا خلقت میباشد. تراس های مسجد اهل ایران دارنده تزئنات متنوعی می‌باشند برای مثال مقرنس که در صدر به طور بی آلایش ایفا میشده اما رفته رفته به صورت بی نقص تری در آمد، هر یکسری که کاربرد مقرنس در بعدازظهر سلجوقی متداول بوده و لیکن نقطع ی عطف آن در بعدازظهر ایلخانان میباشد.

معمولا مقرنس کاری را با خشت یا این مسجد بابا قدرت مشهد که کاشیکاری تزیین می نمایند. این مقرنس ها جلوه های دنیوی نوروفروغ خدایی می‌باشند که از بالای حیاط ها و محراب ها به طور ستاره معلق گردیده اند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 178
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 175
  • بازدید سال : 14622
  • بازدید کلی : 20987
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی