اول مسجد تشکیلشده در کشور ایران، مسجد جامع فهرج میباشد. اما بایستی ظریفخیس بگوییم که اینجا اولین ساختمانی میباشد که از نخستین تحت عنوان مسجد غدیر بلوار معلم مشهد ایجاد شده است و درون آن تغییر تحول متعددی ساختوساز نشده میباشد که صورت اولیه آن را مخدوش کردهباشد. وگرنه بودند شهرهایی که قبلتر از فهرجیان اسلام آوردند و از ساختمان های مو جود یا این که ساختمان های نصفه کاره تحت عنوان کاربری معبود منزل یا این که مسجد غدیر فلاحی مشهد استعمال میکردند. البته اولی مسجدی که از آغاز تحت عنوان مسجد محورریزی شد، مسجد جامع فهرج میباشد. در کنار مسجد جامع فهرج، ما مسجد جامع یزد خواست که بر روي ها تشکیل شدهاند، مسجد جامع بروجرد که آتشگاهی نصفه ویران بوده و مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نیریز و مسجد سرکوچه محمد نایین را داریم که مهرابه بودهاند.
مسجدهای کشور ایران در بدو استارت ساختوساز از اولین مسجد اسلام که مسجد مدینه بوده میباشد، الهام میگرفتند. مسجد مدینه اگرچه معمولی بود البته اصول خاصی در تشکیل داد قسمتهای متعدد آن به عمل رفته بود.
پس از مسجد فهرج، مسجد بابا غدیر مشهد تاریخانه از کهنترین مساجد کشورایران بشمار میرود.
تاریخچه مسجد های جمهوری اسلامی ایران
هنگامی می خواهیم راجع به تاریخچه مسجدهای کشور ایران کلام کنیم، یعنی میخواهیم در خصوص دوران به مقدار ۱۴۰۰ سال سخن بزنیم. برای همین اثر یکسری فاکتور بر روی معماری و ایجاد کرد مساجد عنایت پیدا مینماید. مسجدهای اهل ایران این چنین که امروزه می بینیم نبودهاند و به گذر زمان فرصت قسمتهای متفاوت مثلا گنبد، آبگینهمنزل، مناره و … به آن ها اضافه گردیدهاند. در صدر که مسجدهای کشورایران ساخته میشدند، از حیث اندازه نسبت به دیگر ساختمانهای مو جود در شهر بزرگتر بودند.
متمایز بودن مسجد، نسبت به منزلها
همین برای قابل تشخیص بودن ساختمان مسجد کافی بود که عموم و اشخاصی که از خارج شهر میآمدند، بدانند که مسجد کدام ساختمان میباشد. البته به گذر زمان با زیاد شدن ایجاد کرد و سازها و گم شدن مسجد در بافت شهری، تصمیم گرفتند که برای مساجد در دو طرف شرایط منار و گلدسته ساخت و ساز نمایند. این هم خویش عقیدهای سنجیده میباشد. در حالیکه قرار دادن منارهها و قسمتهای مسجد به گذر زمان کاربرد بناای و پاسخگویی فضایی نیز داشته میباشد. ايده و فكر مناره و گنبد را از آدم در درحال حاضر دعا يا به عبارتی انساني كه در اکنون مناجات دستان خويش را به سوي افق برآورده، الهام گرفته گردیدهاست. اين مسئله به عارفانه و روحاني بودن سازه كمك ميكرد.
عنصرهای مهم مسجد اهل ایران
ولی چنانچه بخواهیم تهرنگ مسجدهای کشورایران از فرصت پیدایش را معلوم کنیم، میتوانیم به سه عنصر استوار اشاره کنیم. این سه عنصر گنبدخانه، حیاط و سرپوشیدههای کشیده که طنبی اسم داشتهاند میباشند. این سه عنصر از آغاز در ساختار آتشکدهها و گیریها و مهرابهها وجود داشت. البته به گذر زمان مقام خویش را در تشکیل داد مسجدهای کشورایران پیدا کرد. تغییرات تولید گردیده در آنان، برای مثال اینکه گنبدخانه را برای معبد گزینش کردند و دیوار رو به قبله را بستند، منجر شد که شاهد اسمان جدیدی برای مسجدهای جمهوری اسلامی ایران باشیم. از هنگامی که شبستانهای ستوندار به مسجدهای جمهوری اسلامی ایران اضافه شدند، زیبایی مساجد اهل ایران دوچندان شد.
اینکه شبستان ستوندار اضافه شد، برای این بود که دیگر فضاهای خارج پاسخگوی جمعیت نمازگزار خلا. از طرفی مساجد تشکیل شده در بخش ها سرد نیاز به فضاهای داخلی بیشتر داشت. برای همین شبستانهای ستوندار با سقفهای طاقی تولید کردند که صف نمازگزاران با شکوه هرچه بیشتر در باطن مسجدهای کشورایران قابلیت و امکانپذیر باشد.
اول مسجد تشکیلشده در کشور ایران، مسجد جامع فهرج میباشد. اما بایستی ظریفخیس بگوییم که اینجا اولین ساختمانی میباشد که از نخستین تحت عنوان مسجد غدیر بلوار معلم مشهد ایجاد شده است و درون آن تغییر تحول متعددی ساختوساز نشده میباشد که صورت اولیه آن را مخدوش کردهباشد. وگرنه بودند شهرهایی که قبلتر از فهرجیان اسلام آوردند و از ساختمان های مو جود یا این که ساختمان های نصفه کاره تحت عنوان کاربری معبود منزل یا این که مسجد غدیر فلاحی مشهد استعمال میکردند. البته اولی مسجدی که از آغاز تحت عنوان مسجد محورریزی شد، مسجد جامع فهرج میباشد. در کنار مسجد جامع فهرج، ما مسجد جامع یزد خواست که بر روي ها تشکیل شدهاند، مسجد جامع بروجرد که آتشگاهی نصفه ویران بوده و مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نیریز و مسجد سرکوچه محمد نایین را داریم که مهرابه بودهاند.
مسجدهای کشور ایران در بدو استارت ساختوساز از اولین مسجد اسلام که مسجد مدینه بوده میباشد، الهام میگرفتند. مسجد مدینه اگرچه معمولی بود البته اصول خاصی در تشکیل داد قسمتهای متعدد آن به عمل رفته بود.
پس از مسجد فهرج، مسجد بابا غدیر مشهد تاریخانه از کهنترین مساجد کشورایران بشمار میرود.
تاریخچه مسجد های جمهوری اسلامی ایران
هنگامی می خواهیم راجع به تاریخچه مسجدهای کشور ایران کلام کنیم، یعنی میخواهیم در خصوص دوران به مقدار ۱۴۰۰ سال سخن بزنیم. برای همین اثر یکسری فاکتور بر روی معماری و ایجاد کرد مساجد عنایت پیدا مینماید. مسجدهای اهل ایران این چنین که امروزه می بینیم نبودهاند و به گذر زمان فرصت قسمتهای متفاوت مثلا گنبد، آبگینهمنزل، مناره و … به آن ها اضافه گردیدهاند. در صدر که مسجدهای کشورایران ساخته میشدند، از حیث اندازه نسبت به دیگر ساختمانهای مو جود در شهر بزرگتر بودند.
متمایز بودن مسجد، نسبت به منزلها
همین برای قابل تشخیص بودن ساختمان مسجد کافی بود که عموم و اشخاصی که از خارج شهر میآمدند، بدانند که مسجد کدام ساختمان میباشد. البته به گذر زمان با زیاد شدن ایجاد کرد و سازها و گم شدن مسجد در بافت شهری، تصمیم گرفتند که برای مساجد در دو طرف شرایط منار و گلدسته ساخت و ساز نمایند. این هم خویش عقیدهای سنجیده میباشد. در حالیکه قرار دادن منارهها و قسمتهای مسجد به گذر زمان کاربرد بناای و پاسخگویی فضایی نیز داشته میباشد. ايده و فكر مناره و گنبد را از آدم در درحال حاضر دعا يا به عبارتی انساني كه در اکنون مناجات دستان خويش را به سوي افق برآورده، الهام گرفته گردیدهاست. اين مسئله به عارفانه و روحاني بودن سازه كمك ميكرد.
عنصرهای مهم مسجد اهل ایران
ولی چنانچه بخواهیم تهرنگ مسجدهای کشورایران از فرصت پیدایش را معلوم کنیم، میتوانیم به سه عنصر استوار اشاره کنیم. این سه عنصر گنبدخانه، حیاط و سرپوشیدههای کشیده که طنبی اسم داشتهاند میباشند. این سه عنصر از آغاز در ساختار آتشکدهها و گیریها و مهرابهها وجود داشت. البته به گذر زمان مقام خویش را در تشکیل داد مسجدهای کشورایران پیدا کرد. تغییرات تولید گردیده در آنان، برای مثال اینکه گنبدخانه را برای معبد گزینش کردند و دیوار رو به قبله را بستند، منجر شد که شاهد اسمان جدیدی برای مسجدهای جمهوری اسلامی ایران باشیم. از هنگامی که شبستانهای ستوندار به مسجدهای جمهوری اسلامی ایران اضافه شدند، زیبایی مساجد اهل ایران دوچندان شد.
اینکه شبستان ستوندار اضافه شد، برای این بود که دیگر فضاهای خارج پاسخگوی جمعیت نمازگزار خلا. از طرفی مساجد تشکیل شده در بخش ها سرد نیاز به فضاهای داخلی بیشتر داشت. برای همین شبستانهای ستوندار با سقفهای طاقی تولید کردند که صف نمازگزاران با شکوه هرچه بیشتر در باطن مسجدهای کشورایران قابلیت و امکانپذیر باشد.