مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری اسلامی مسجد میمون الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در رشد و پيشرفت معماری بدست آنان صورت گرفت و در واقع متمم طرحهای قبلي بود و در اين مجال چهره معماری بقعه شريف که بيانگر اسلاميت مسجد خوشیمن الاقصی در طول اين دوران ها میباشد ، مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تکميل گشت.
مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدارس دينی ، منارهها و دربها ، نسبت به مرمت گنبدها ، سقاخانهها و نيمکتها و محرابهای کنونی و منتشره درصحن مقبره شريف اقدام کردند.
همزمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، سکو دينی آن در نزد مسلمانها که از قرآن کريم و احاديث مسجد غدیر بلوار معلم مشهد شريف نشأت گرفته است ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در صورتی اين رتبه خلا ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی نبود.
مسلمانان از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار مسافرت میبستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، مکلف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و ضمن وظايف اداری به امر تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . از جمله اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم دهنده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در بقاع باب الرحمه واقع مسجد غدیر فلاحی مشهد در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک ودیعه شدند .
علمای اعلام ازگوشه و کنار و به خواسته فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن جمله مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن مسجد بابا غدیر مشهد سعد فقیه مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .
مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری اسلامی مسجد میمون الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در رشد و پيشرفت معماری بدست آنان صورت گرفت و در واقع متمم طرحهای قبلي بود و در اين مجال چهره معماری بقعه شريف که بيانگر اسلاميت مسجد خوشیمن الاقصی در طول اين دوران ها میباشد ، مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تکميل گشت.
مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدارس دينی ، منارهها و دربها ، نسبت به مرمت گنبدها ، سقاخانهها و نيمکتها و محرابهای کنونی و منتشره درصحن مقبره شريف اقدام کردند.
همزمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، سکو دينی آن در نزد مسلمانها که از قرآن کريم و احاديث مسجد غدیر بلوار معلم مشهد شريف نشأت گرفته است ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در صورتی اين رتبه خلا ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی نبود.
مسلمانان از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار مسافرت میبستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، مکلف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و ضمن وظايف اداری به امر تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . از جمله اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم دهنده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در بقاع باب الرحمه واقع مسجد غدیر فلاحی مشهد در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک ودیعه شدند .
علمای اعلام ازگوشه و کنار و به خواسته فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن جمله مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن مسجد بابا غدیر مشهد سعد فقیه مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .