loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 6
چهارشنبه 8 فروردين 1403 زمان : 11:33

و معنای دیگر «زینَتَکُم» می تواند مربوط به زینت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد باطنی باشد؛ یعنی تر و تمیز کردن و زینت دادن باطن،‌ منزه‌کردن نیّت از رضایت غیر الله، خالص کردن عبادت برای خداوند و دوری از هرگونه بدعت در جاری ساختن عبادت؛ یعنی تر و تمیز کردن داخل با جامه ایمان و زهدو تقوا و اخلاص، یعنی دور ریختن هرگونه کینه و حسد و گمان بد؛ پس پروردگار متعال در‌این آیه از بندگان می‌خواهد که حرمت مسجد را هم با زینت ظاهری و هم زینت باطنی رعایت نمایند؛ همانطور که معبود متعال به ابراهیم و اسماعیل چنین دستوری میدهد:

[… وَ عَهِدْنَا إلَى إبراهِیمَ وَ إسمَاعِیلَ أنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ للطَّائفِینَ وَ الْعَاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ] بقره/۱۲۵

«به ابراهیم و اسماعیل پیشنهاد کردیم که خانه‌ی ما را برای طواف‌کنندگان و اعتکاف‌کنندگان و رکوع‌ و سجودبرندگان (از هر چه ناپاکی بی دینی و گناه و هر چه ناپاکی مکانی هست) پاک و پاکیزه کنند.»

اصحاب گرامی رسول آفریدگار در مسجد یا عبادت آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد جاری ساختن می‌دادند، یا سرگرم ذکر و تلاوت و پندار بودند یا همدیگر را راهنمایی و پند می‌کردند؛ حتی از هنگام ورود به مسجد. از ابو اُسید ساعدی c داستان است که پیامبر اکرم فرمودند: «هرگاه یکی شما وارد مسجد میشود این دُعا را بخواند:

[اللَّهُمَّ افْتَحْ لِـی أبْوَابَ رَحْمَتِکَ]

«ای الله دروازه‌های رحمتت را برایم بگشا.»

و چون از مسجد خارج شود این دعا را بخواند:

[اللَّهُمَّ إنِّی أسْئَلُکَ مِنْ فَضْلِکَ] ۱ مسلم

«ای الله ادب او را میخواهم.»

در کتاب معارف الحدیث در شرح این حدیث آمده می‌باشد که «لفظ عفووبخشش بیشتر بر انعامات دینی و معنوی و لفظ ادب بر رزق و نعمت‌های دنیوی اطلاق گردیده لذا فرستاده اکرم به هنگام ورود دعای فتح، باب عفووبخشش را آموختن دادند، چون مسجد جای استخراج نعمت‌های شرعی، معنوی و اخروی هست و به هنگام خروج از مسجد طلب فضل و نعمتهای دنیوی را تلقین فرمودند.»۱

و سنت می‌باشد که هرگاه کسی وارد مسجد شد، دو رکعت نماز تحیه‌المسجد بخواند،

[إذَا دَخَلَ أحَدَکُمُ المَسْجِدَ فَلْیَرْکَع رَکْعَتَیْنِ قَبْلَ أنْ یَجْلِسَ]۲ بخاری

«هرگاه یکی از شما وارد مسجد شد، تا قبل از این که بنشیند دو رکعت نماز بخواند.»

یک کدام از راه‌های رعایت حرمت مسجد، انجام رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد عبادت صحیح و مطابق با سنت و دوری از هرگونه انجام لغو و سخنان بیهوده است، چنین انجام و سخنانی تقدّس مسجد را می شکند و عملاً حرمت آن را از دید ها می‌برد، به همین دلیل تأثیر عبادت را بر نفوس کاهش میدهد.

نشستن افراد در مسجد و حرف کردن آن‌ها در زمینه‌ی معامله و خرید و فروش و امور دنیایی و طمع و غیبت و تهمت و مسخره‌کردن، از اموری می باشد که مسلمانان را از خاطر خداوند و مرگ و قیامت و توسعه و گسترش مسلمین و خیر و صلاح او باز میدارد، چنین سخنانی در مسجد ناروا و نادرست می‌باشد.

عبدالله بن عمرو بن عاص c قصه می‌کند که:

[نَهَى رَسُولُ اللهِ عَنْ تَنَاسُدِ الأشْعَارِ فِی المَسجِدِ وَ عنِ البَیْعِ و الأشْتراء فِیهِ وَ أن یَتَحَلَّقَ النَّاسُ یَومَ الجُمُعَهِ قَبلَ الصَّلاهِ فِی المسجدِ]۱ ‌ترمذی و أبوداود

«رسول از شعرگویی و مشاعره و خرید و فروش در مساجد منع فرمودند و از این هم منع فرمودند که روز جمعه، قبل از نماز، مردم مجموعه مجموعه در مسجد جمع شده و سخن کنند.»

همچنین حسن‌ بصری / در حدیثی مرسل قصه می‌کند که پیامبر فرمودند:

«زمانی خواهد آمد که کلام‌های دنیویِ مردم در مساجد خواهد، بر شما مورد نیاز می‌باشد که با آن ها همنشین نباشید، خداوند با او هیچ ارتباطی ندارد.»۲

آری! نباید عبادت را با چنین ایفا کم ارزشی تباه کرد و بر هر مسلمانی مورد نیاز هست، از چنین سخنان لغو و کارهای بیهوده‌ای دوری کند و نگذارد در عبادت خالصانه‌اش خدشه‌ای وارد شود.

البته هرکاری که برای اصلاح فرد و ملت، گسترش شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد جامعه و امت، پیشبرد اهداف اسلامی، ریشه‌کن کردن فقر و فساد و آخرت افراد، اثر گذار و تولید کننده باشد، انجام دادن آن در مسجد صحیح می‌باشد. در مسجد عبادت و نماز و راز و نیاز، اعتکاف و خلوت با خدا، یاد دادن و تعبیر و تفسیر قرآن، بیان و تفصیل احادیث نبوی، خطابه و سخنرانی در بیان کردن احکام دین و شریعت، تقویت روحی و خل وچل افراد و راجع‌به هرآنچه خیر و صلاح امت اسلام را به‌دنبال دارد، روا و صحیح میباشد، همانطور که فرستاده در مسجد دین را به صحابه یاددادن می‌بخشید و برای آن‌ها سخنرانی می‌کرد و به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌اظهار‌کرد و در جهت پیشبرد امت اسلام و تبلیغ و پیشرفت آن عملکرد می کرد.

و معنای دیگر «زینَتَکُم» می تواند مربوط به زینت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد باطنی باشد؛ یعنی تر و تمیز کردن و زینت دادن باطن،‌ منزه‌کردن نیّت از رضایت غیر الله، خالص کردن عبادت برای خداوند و دوری از هرگونه بدعت در جاری ساختن عبادت؛ یعنی تر و تمیز کردن داخل با جامه ایمان و زهدو تقوا و اخلاص، یعنی دور ریختن هرگونه کینه و حسد و گمان بد؛ پس پروردگار متعال در‌این آیه از بندگان می‌خواهد که حرمت مسجد را هم با زینت ظاهری و هم زینت باطنی رعایت نمایند؛ همانطور که معبود متعال به ابراهیم و اسماعیل چنین دستوری میدهد:

[… وَ عَهِدْنَا إلَى إبراهِیمَ وَ إسمَاعِیلَ أنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ للطَّائفِینَ وَ الْعَاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ] بقره/۱۲۵

«به ابراهیم و اسماعیل پیشنهاد کردیم که خانه‌ی ما را برای طواف‌کنندگان و اعتکاف‌کنندگان و رکوع‌ و سجودبرندگان (از هر چه ناپاکی بی دینی و گناه و هر چه ناپاکی مکانی هست) پاک و پاکیزه کنند.»

اصحاب گرامی رسول آفریدگار در مسجد یا عبادت آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد جاری ساختن می‌دادند، یا سرگرم ذکر و تلاوت و پندار بودند یا همدیگر را راهنمایی و پند می‌کردند؛ حتی از هنگام ورود به مسجد. از ابو اُسید ساعدی c داستان است که پیامبر اکرم فرمودند: «هرگاه یکی شما وارد مسجد میشود این دُعا را بخواند:

[اللَّهُمَّ افْتَحْ لِـی أبْوَابَ رَحْمَتِکَ]

«ای الله دروازه‌های رحمتت را برایم بگشا.»

و چون از مسجد خارج شود این دعا را بخواند:

[اللَّهُمَّ إنِّی أسْئَلُکَ مِنْ فَضْلِکَ] ۱ مسلم

«ای الله ادب او را میخواهم.»

در کتاب معارف الحدیث در شرح این حدیث آمده می‌باشد که «لفظ عفووبخشش بیشتر بر انعامات دینی و معنوی و لفظ ادب بر رزق و نعمت‌های دنیوی اطلاق گردیده لذا فرستاده اکرم به هنگام ورود دعای فتح، باب عفووبخشش را آموختن دادند، چون مسجد جای استخراج نعمت‌های شرعی، معنوی و اخروی هست و به هنگام خروج از مسجد طلب فضل و نعمتهای دنیوی را تلقین فرمودند.»۱

و سنت می‌باشد که هرگاه کسی وارد مسجد شد، دو رکعت نماز تحیه‌المسجد بخواند،

[إذَا دَخَلَ أحَدَکُمُ المَسْجِدَ فَلْیَرْکَع رَکْعَتَیْنِ قَبْلَ أنْ یَجْلِسَ]۲ بخاری

«هرگاه یکی از شما وارد مسجد شد، تا قبل از این که بنشیند دو رکعت نماز بخواند.»

یک کدام از راه‌های رعایت حرمت مسجد، انجام رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد عبادت صحیح و مطابق با سنت و دوری از هرگونه انجام لغو و سخنان بیهوده است، چنین انجام و سخنانی تقدّس مسجد را می شکند و عملاً حرمت آن را از دید ها می‌برد، به همین دلیل تأثیر عبادت را بر نفوس کاهش میدهد.

نشستن افراد در مسجد و حرف کردن آن‌ها در زمینه‌ی معامله و خرید و فروش و امور دنیایی و طمع و غیبت و تهمت و مسخره‌کردن، از اموری می باشد که مسلمانان را از خاطر خداوند و مرگ و قیامت و توسعه و گسترش مسلمین و خیر و صلاح او باز میدارد، چنین سخنانی در مسجد ناروا و نادرست می‌باشد.

عبدالله بن عمرو بن عاص c قصه می‌کند که:

[نَهَى رَسُولُ اللهِ عَنْ تَنَاسُدِ الأشْعَارِ فِی المَسجِدِ وَ عنِ البَیْعِ و الأشْتراء فِیهِ وَ أن یَتَحَلَّقَ النَّاسُ یَومَ الجُمُعَهِ قَبلَ الصَّلاهِ فِی المسجدِ]۱ ‌ترمذی و أبوداود

«رسول از شعرگویی و مشاعره و خرید و فروش در مساجد منع فرمودند و از این هم منع فرمودند که روز جمعه، قبل از نماز، مردم مجموعه مجموعه در مسجد جمع شده و سخن کنند.»

همچنین حسن‌ بصری / در حدیثی مرسل قصه می‌کند که پیامبر فرمودند:

«زمانی خواهد آمد که کلام‌های دنیویِ مردم در مساجد خواهد، بر شما مورد نیاز می‌باشد که با آن ها همنشین نباشید، خداوند با او هیچ ارتباطی ندارد.»۲

آری! نباید عبادت را با چنین ایفا کم ارزشی تباه کرد و بر هر مسلمانی مورد نیاز هست، از چنین سخنان لغو و کارهای بیهوده‌ای دوری کند و نگذارد در عبادت خالصانه‌اش خدشه‌ای وارد شود.

البته هرکاری که برای اصلاح فرد و ملت، گسترش شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد جامعه و امت، پیشبرد اهداف اسلامی، ریشه‌کن کردن فقر و فساد و آخرت افراد، اثر گذار و تولید کننده باشد، انجام دادن آن در مسجد صحیح می‌باشد. در مسجد عبادت و نماز و راز و نیاز، اعتکاف و خلوت با خدا، یاد دادن و تعبیر و تفسیر قرآن، بیان و تفصیل احادیث نبوی، خطابه و سخنرانی در بیان کردن احکام دین و شریعت، تقویت روحی و خل وچل افراد و راجع‌به هرآنچه خیر و صلاح امت اسلام را به‌دنبال دارد، روا و صحیح میباشد، همانطور که فرستاده در مسجد دین را به صحابه یاددادن می‌بخشید و برای آن‌ها سخنرانی می‌کرد و به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌اظهار‌کرد و در جهت پیشبرد امت اسلام و تبلیغ و پیشرفت آن عملکرد می کرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 176
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 558
  • بازدید سال : 14442
  • بازدید کلی : 20807
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی