loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 8
چهارشنبه 15 فروردين 1403 زمان : 15:33

مسجد روضه خوان لطف الله از نگاه هندسی دارنده هندسه مسجد غدیر بلوار معلم مشهد کار کشته و ادغام بندی احجام، ناکامی، تقارن، عدم وضوح و اختراع در نقشه و پلان است.
معمار مسجد روحانی لطف الله، با احاطه بدون نقص خویش بر دانش هندسه و شیوه های عملی کاربردی آن، به طریق ای ماهرانه پلان و موقیعـت اجـزای ساختمان را نسبت بـه یکدیگر تهیه کرده و با استعمال از نسبت طلایی، هارمونی دیده نوازی را میـان اجـزا بـرقـرار کـرده میباشد.
معمار مسجد روحانی لطف الله، گنبدی تک پوش ساخته که قطر بیرونی آن ۲۲ متر و بلندی آن ۳۲ متر میباشد و در ذیل گنبدخانه، با فایده گیری از فیل پوش هایی، کناره های فضای مربعی مسجد غدیر فلاحی مشهد به ندرت هشت پهلو و بعد از آن به دایره تبدیل میگردد و در فراز گنبد قرار می‌گیرد.
یکی ویژگیهای مسجد روحانی لطف الله چرخش ۴۵ رتبه ای نمازخانه مربع صورت آن نسبت به پایه تقارن ورودی بناست، که مقصود از آن تهیه جهت ورود به فضای نمازخانه، رو به قبله میباشد.
به‌این مراد، در اولِ ورود به ساختمان از روش یک راهروی معدود پهنا، گردشی ۴۵ رتبه به سمت چپ و بعداز طی مسافتی گردش ۹۰ سکو ای دیگری به سمت راست پیاده سازی شد‌ه‌است که منجر می‌گردد ورود به فضای نمازخانه، رو به محراب و در جهت قبله شکل گیرد.
این خصوصیت، که به حیث میرسد ایده مهم در پیاده سازی این سازه بوده، موجب انحراف فضای نمازخانه مربع صورت از مبنا تقارن ورودی ساختمان و به سمت جنوب گردیده‌است.
انتقال فضای گنبدخانه و عدم تقارن در نمای ورودی ساختمان مسجد روضه خوان لطف الله به وضوح مشاهده می شود. که، خیر فقط موجب هیاهو نشده، بلکه بر زیبایی سازه افزوده و آن را به یک ساختمان اختصاصی تبدیل نموده است.
جلوخان ورودی مسجد روحانی لطف الله در ضلع شرقی میدان براساس یک هندسه مشخص و معلوم جای یابی گردیده‌است، طوری که محل قرارگیری ورودی سازه، ضلع میدان را به دو قسمت با تناسب طلایی نسبت به یکدیگر تقسیم نموده است.
معمار مسجد روحانی لطف الله از موادتشکیل دهنده به شکلی فایده گرفته که، با وحدت منش در بازی نوروفروغ، رفلکس و ناکامی فروغ و روشنایی، فضای داخلی مربوط به خارج مسجد نقش دارااست.
فروغ و روشنایی باطن مسجد روضه خوان لطف الله از پنجره های مشبکی که در جوانب متفاوت ساقه گنبد تشکیل شده اند تأمین می‌گردد و پرتوی که از این پنجره ها به باطن مسجد می‌تابد خلال تولید نور و روشنایی کافی، خویش بـه خـود نمایشگر فضـای شیخ در باطن مسجد میباشد.
بازی نوروروشنایی با گنبد مسجد به طوری مسجد بابا غدیر مشهد میباشد که گویی گنبد در ساعت‌ها روز بدور خویش چرخ می‌زند و به گوشه و کنار خلوتی عمیق و آرامشی دلنشین می‌بخشد.
آنچه که در نگاه اولیه بدین مسجد ذهن را به خویش درگیر می نماید نبود مناره در کنار گنبد میباشد در حالی که در کلیه مساجد، مناره تحت عنوان جزئی جدانشدنی از معماری میباشد. قبل از اسلام، مناره تحت عنوان جهت یاب و مسیریاب بر روی ساختمان ها ساخته میشد و وجود مناره ها حکایت از وجود یک شهر داشت. بعد از ورود اسلام، مناره و گلدسته تبدیل به نماد ای از مسجد شد و برای تلاوت اذان و دعوت عموم به نماز گزینه به کارگیری قرار گرفت. البته از‌آنجا‌که مسجد روضه خوان لطف الله عبادت گاهی برای درباریان و خانواده فرمان روا بوده، مناره ای بر فراز آن تاسیس نشده تا عوام مردم به‌این مسجد نیایند.
تفاوت دیگر آن بـا مساجد دیگـر عـدم وجود شبستان ورودی (حجب ) است و ورود به آن از روش پله میسر میباشد. به حیث می رسـد عـدم وجود شبستان یا این که صحن ورودی، به منجر رعایت تقارن در میدان نقش جهـان باشـد چـرا کـه مسجد روحانی لطف الله دقیقا در روبه روی عمارت بهتر قاپو قرار گرفته میباشد و ایـن مسـأله منجر شـده کـه نـتـوان صحن یا این که حیاطی رو به قبله که برای نمازگزاری قابل استعمال باشد برای آن پیاده سازی نمود.
عدم وجود مناره و صحن، منجر گردیده مسجد بابا قدرت مشهد تا رواقی پوشیده از کاشی کاری های قشنگ و پرکار عامـل رابطه فضای مسجد به گنبد باشد.
وجود راهروی پنهان گفته میگردد که به خواسته دسترسی پادشاه به روضه خوان لطف الله، راهی زیرزمینی تعبیـه شـده بـوده که ملاقات فرمانروا با این فقید را میسر می نموده است. این راهرو در میـان کـاخ عـالی قاپو و مسـجـد قـرارداشته و امروزه مسدود میباشد.
در مسجد روحانی لطف الله ، ادب در اکنون جنبش در راهرو و نوعی انتظار برای ورود به شبستان پنجره مشبکی که دیدی را برای ناظر نسبت به شبستان تولید می نماید تشویق به ادامه مسیر می نماید انسانی که از هیاهوی خارج و بازار کنده گردیده، چشمانش به نور و روشنایی کـم عـادت می نماید و به طور ندرجی وارد فضایی نصفه پر‌نور شبستان می‌گردد. جابجایی از ظلمت به گشایش و نور و روشنایی تجارب می شـود تمامی و کلیه عملکرد برای ساختن و مهیا آوردن موضوع سکنی گزیدن و پاسخی برای مراقبت عناصـر اربعه، همانا اندوختن زمین دانستن به اسمان ، روی آوردن به قدسیان و ملازمت با فاینان میباشد.

مسجد روضه خوان لطف الله از نگاه هندسی دارنده هندسه مسجد غدیر بلوار معلم مشهد کار کشته و ادغام بندی احجام، ناکامی، تقارن، عدم وضوح و اختراع در نقشه و پلان است.
معمار مسجد روحانی لطف الله، با احاطه بدون نقص خویش بر دانش هندسه و شیوه های عملی کاربردی آن، به طریق ای ماهرانه پلان و موقیعـت اجـزای ساختمان را نسبت بـه یکدیگر تهیه کرده و با استعمال از نسبت طلایی، هارمونی دیده نوازی را میـان اجـزا بـرقـرار کـرده میباشد.
معمار مسجد روحانی لطف الله، گنبدی تک پوش ساخته که قطر بیرونی آن ۲۲ متر و بلندی آن ۳۲ متر میباشد و در ذیل گنبدخانه، با فایده گیری از فیل پوش هایی، کناره های فضای مربعی مسجد غدیر فلاحی مشهد به ندرت هشت پهلو و بعد از آن به دایره تبدیل میگردد و در فراز گنبد قرار می‌گیرد.
یکی ویژگیهای مسجد روحانی لطف الله چرخش ۴۵ رتبه ای نمازخانه مربع صورت آن نسبت به پایه تقارن ورودی بناست، که مقصود از آن تهیه جهت ورود به فضای نمازخانه، رو به قبله میباشد.
به‌این مراد، در اولِ ورود به ساختمان از روش یک راهروی معدود پهنا، گردشی ۴۵ رتبه به سمت چپ و بعداز طی مسافتی گردش ۹۰ سکو ای دیگری به سمت راست پیاده سازی شد‌ه‌است که منجر می‌گردد ورود به فضای نمازخانه، رو به محراب و در جهت قبله شکل گیرد.
این خصوصیت، که به حیث میرسد ایده مهم در پیاده سازی این سازه بوده، موجب انحراف فضای نمازخانه مربع صورت از مبنا تقارن ورودی ساختمان و به سمت جنوب گردیده‌است.
انتقال فضای گنبدخانه و عدم تقارن در نمای ورودی ساختمان مسجد روضه خوان لطف الله به وضوح مشاهده می شود. که، خیر فقط موجب هیاهو نشده، بلکه بر زیبایی سازه افزوده و آن را به یک ساختمان اختصاصی تبدیل نموده است.
جلوخان ورودی مسجد روحانی لطف الله در ضلع شرقی میدان براساس یک هندسه مشخص و معلوم جای یابی گردیده‌است، طوری که محل قرارگیری ورودی سازه، ضلع میدان را به دو قسمت با تناسب طلایی نسبت به یکدیگر تقسیم نموده است.
معمار مسجد روحانی لطف الله از موادتشکیل دهنده به شکلی فایده گرفته که، با وحدت منش در بازی نوروفروغ، رفلکس و ناکامی فروغ و روشنایی، فضای داخلی مربوط به خارج مسجد نقش دارااست.
فروغ و روشنایی باطن مسجد روضه خوان لطف الله از پنجره های مشبکی که در جوانب متفاوت ساقه گنبد تشکیل شده اند تأمین می‌گردد و پرتوی که از این پنجره ها به باطن مسجد می‌تابد خلال تولید نور و روشنایی کافی، خویش بـه خـود نمایشگر فضـای شیخ در باطن مسجد میباشد.
بازی نوروروشنایی با گنبد مسجد به طوری مسجد بابا غدیر مشهد میباشد که گویی گنبد در ساعت‌ها روز بدور خویش چرخ می‌زند و به گوشه و کنار خلوتی عمیق و آرامشی دلنشین می‌بخشد.
آنچه که در نگاه اولیه بدین مسجد ذهن را به خویش درگیر می نماید نبود مناره در کنار گنبد میباشد در حالی که در کلیه مساجد، مناره تحت عنوان جزئی جدانشدنی از معماری میباشد. قبل از اسلام، مناره تحت عنوان جهت یاب و مسیریاب بر روی ساختمان ها ساخته میشد و وجود مناره ها حکایت از وجود یک شهر داشت. بعد از ورود اسلام، مناره و گلدسته تبدیل به نماد ای از مسجد شد و برای تلاوت اذان و دعوت عموم به نماز گزینه به کارگیری قرار گرفت. البته از‌آنجا‌که مسجد روضه خوان لطف الله عبادت گاهی برای درباریان و خانواده فرمان روا بوده، مناره ای بر فراز آن تاسیس نشده تا عوام مردم به‌این مسجد نیایند.
تفاوت دیگر آن بـا مساجد دیگـر عـدم وجود شبستان ورودی (حجب ) است و ورود به آن از روش پله میسر میباشد. به حیث می رسـد عـدم وجود شبستان یا این که صحن ورودی، به منجر رعایت تقارن در میدان نقش جهـان باشـد چـرا کـه مسجد روحانی لطف الله دقیقا در روبه روی عمارت بهتر قاپو قرار گرفته میباشد و ایـن مسـأله منجر شـده کـه نـتـوان صحن یا این که حیاطی رو به قبله که برای نمازگزاری قابل استعمال باشد برای آن پیاده سازی نمود.
عدم وجود مناره و صحن، منجر گردیده مسجد بابا قدرت مشهد تا رواقی پوشیده از کاشی کاری های قشنگ و پرکار عامـل رابطه فضای مسجد به گنبد باشد.
وجود راهروی پنهان گفته میگردد که به خواسته دسترسی پادشاه به روضه خوان لطف الله، راهی زیرزمینی تعبیـه شـده بـوده که ملاقات فرمانروا با این فقید را میسر می نموده است. این راهرو در میـان کـاخ عـالی قاپو و مسـجـد قـرارداشته و امروزه مسدود میباشد.
در مسجد روحانی لطف الله ، ادب در اکنون جنبش در راهرو و نوعی انتظار برای ورود به شبستان پنجره مشبکی که دیدی را برای ناظر نسبت به شبستان تولید می نماید تشویق به ادامه مسیر می نماید انسانی که از هیاهوی خارج و بازار کنده گردیده، چشمانش به نور و روشنایی کـم عـادت می نماید و به طور ندرجی وارد فضایی نصفه پر‌نور شبستان می‌گردد. جابجایی از ظلمت به گشایش و نور و روشنایی تجارب می شـود تمامی و کلیه عملکرد برای ساختن و مهیا آوردن موضوع سکنی گزیدن و پاسخی برای مراقبت عناصـر اربعه، همانا اندوختن زمین دانستن به اسمان ، روی آوردن به قدسیان و ملازمت با فاینان میباشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 178
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 53
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 64
  • بازدید ماه : 222
  • بازدید سال : 14669
  • بازدید کلی : 21034
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی