loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 11
شنبه 1 بهمن 1401 زمان : 7:23

از مهم ترین یافته ها در فعالیت های میدانی شهر تاریخی سیمره می توان به مسجد و تزئینات گچ بری بنا اشاره کرد. بنا بر تاریخ گذاری، این مسجد متعلق به اواخر دوره امویان و اوایل دوره عباسی بوده و از نظر تزئینی شبیه به مسجدهای 9 گنبدی در بلخ و سامرا است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اصلاح تزئینات گچ بری مسجد سیمره، معرفی پیشینه برخی از تزئینات گچ بری مسجد نه گنبدبلخ و تأثیر هنر ایرانی بر تزئینات گچ بری سامره است. در معرفی تزئینات گچ بری مسجد سیمره، سؤالات اصلی تحقیق عبارتند از: 1: نقاشی های تزئینی مسجد سیمره و مسجد گنبدبلخ چه شباهت هایی با هم دارند؟ 2: وجود عناصر تزیینی گچ سیمره در تزیین گچ سامارا (سبک های الف، ب) چگونه توضیح داده می شود؟ نتایج نشان می دهد که مسجد سیمره و 9 گنبد بلخ در برخی از تزئینات و ترکیب بندی ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و می توان نقاشی های تزئینی مسجد نه گنبد بلخ را در سیمره یافت. . از سوی دیگر، معبد مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سیمره با تأکید بر محتوای متون تاریخی مورد استفاده هنرمندان ایرانی در ساخت سامرا، نمونه بارز تأثیر گچ بری ایران بر هنر گچ بری سامرا از دوره عباسی است. این پژوهش با رویکرد توصیفی، تطبیقی و تطبیقی بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای به پایان می رسد.
محور، عاملی اساسی در سازماندهی فیزیکی معابد است که با توجه به طرز تفکر هر مکتب، نقشی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نمادین در عبادتگاه ها ایفا می کند. محور عاملی جهت دهنده در عبادتگاه است که می تواند معانی و کیفیت فضایی خاصی را در عبادتگاه تداعی کند. این مقاله درصدد است تا عوامل و معانی مؤثر در تمرکز معابد اسلامی و مسیحی را آشکار سازد. گاهی نیاز به بررسی و تحقیق در مورد اهمیت نقش پنهان و مؤثر آن در جهت دهی معنوی و جسمانی فضای عبادی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و استدلال منطقی با رویکرد تطبیقی است. ابتدا تفاوت های بنیادی و فکری مربوط به تمرکزگرایی در مساجد و کلیساها ارائه شده و در نهایت به تحلیل معنایی محوریت نقش با مطالعه تطبیقی مساجد و کلیساها پرداخته شده است. بررسی اصول اولیه محور، دلیل و نحوه شکل گیری عبادتگاه ها را آشکار می کند و به نگاهی آگاهانه به طراحی مسجد و کلیسا می انجامد. بر این اساس محققی در عبادتگاه های مسیحی جایگاهی قوی دارد رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و نقش تاریخی، نمادین، کارکردی و... را ایفا می کند. محور در کلیسا باعث مادی گرایی و پیوند کلیسا با کارگزاران و نمادهای این جهان می شود. محور در کلیسا باعث مادی گرایی و پیوند کلیسا با کارگزاران و نمادهای این جهان می شود. محورها در مساجد بر اساس الزامات عملکردی شکل می گیرند. آنچه در مساجد به چشم می خورد فضایی خلاء مانند به دور از جاذبه غالب در جهتی خاص است. مرکز در مسجد به سکوت ذهن و تعریف وحدت فضایی می انجامد; از این رو، مسجد مظهر بنا به فردیت افراد به خدای یگانه، محل عبادت گاهی منحصر به فرد و جهانی است. در شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نهایت، وجه مشترک جهت گیری کلیسا و مسجد، محور عمودی است. معنای واقعی فرجام در مسجد و کلیسا، محور صعود است که مسیر رستگاری را مشخص می کند.
برای فهم قرآن و درک معنای صحیح آن در کنار دیگر متون پرمعنا، در گام نخست آن، دسته بندی کلماتی که در کنار هم قرار گرفته اند به عنوان حلقه های زنجیره ای برای وجود آن کلمه اهمیت دارد. برداشت نادرست از کلمات متن منجر به برداشت نادرست آن می شود. در این جستار به بررسی معنای تاریخی ـ معنایی کلمه «مسجد» و اسم مرتبط با آن در زبان های باستانی می پردازیم. با توجه به استفاده قرآن از واژه مسجد، این مقاله زمینه ورود به بحث را فراهم می کند که در آن گزیده ای از دیدگاه مترجمان و مفسران آورده شده است. در ادامه معانی به دست آمده از این واژه با استفاده از لغت نامه های عربی و منابع لغوی زبان های سامی آمده است و تغییرات معنایی این واژه بر اساس منابع دیگر (تاریخی، حدیثی و ...) نشان داده شده است. بررسی دیگر ریشه شناسی کلمه «مسجد» در زبان های سامی است و در نهایت، طبق بررسی ها، مدخل های این واژه در 4 قسمت عبادتگاه، مکان یا مکان مقدس، مسجد، نام خاص (مسجد ال. -حرام و مسجدالاقصی).

از مهم ترین یافته ها در فعالیت های میدانی شهر تاریخی سیمره می توان به مسجد و تزئینات گچ بری بنا اشاره کرد. بنا بر تاریخ گذاری، این مسجد متعلق به اواخر دوره امویان و اوایل دوره عباسی بوده و از نظر تزئینی شبیه به مسجدهای 9 گنبدی در بلخ و سامرا است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اصلاح تزئینات گچ بری مسجد سیمره، معرفی پیشینه برخی از تزئینات گچ بری مسجد نه گنبدبلخ و تأثیر هنر ایرانی بر تزئینات گچ بری سامره است. در معرفی تزئینات گچ بری مسجد سیمره، سؤالات اصلی تحقیق عبارتند از: 1: نقاشی های تزئینی مسجد سیمره و مسجد گنبدبلخ چه شباهت هایی با هم دارند؟ 2: وجود عناصر تزیینی گچ سیمره در تزیین گچ سامارا (سبک های الف، ب) چگونه توضیح داده می شود؟ نتایج نشان می دهد که مسجد سیمره و 9 گنبد بلخ در برخی از تزئینات و ترکیب بندی ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و می توان نقاشی های تزئینی مسجد نه گنبد بلخ را در سیمره یافت. . از سوی دیگر، معبد مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سیمره با تأکید بر محتوای متون تاریخی مورد استفاده هنرمندان ایرانی در ساخت سامرا، نمونه بارز تأثیر گچ بری ایران بر هنر گچ بری سامرا از دوره عباسی است. این پژوهش با رویکرد توصیفی، تطبیقی و تطبیقی بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای به پایان می رسد.
محور، عاملی اساسی در سازماندهی فیزیکی معابد است که با توجه به طرز تفکر هر مکتب، نقشی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نمادین در عبادتگاه ها ایفا می کند. محور عاملی جهت دهنده در عبادتگاه است که می تواند معانی و کیفیت فضایی خاصی را در عبادتگاه تداعی کند. این مقاله درصدد است تا عوامل و معانی مؤثر در تمرکز معابد اسلامی و مسیحی را آشکار سازد. گاهی نیاز به بررسی و تحقیق در مورد اهمیت نقش پنهان و مؤثر آن در جهت دهی معنوی و جسمانی فضای عبادی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و استدلال منطقی با رویکرد تطبیقی است. ابتدا تفاوت های بنیادی و فکری مربوط به تمرکزگرایی در مساجد و کلیساها ارائه شده و در نهایت به تحلیل معنایی محوریت نقش با مطالعه تطبیقی مساجد و کلیساها پرداخته شده است. بررسی اصول اولیه محور، دلیل و نحوه شکل گیری عبادتگاه ها را آشکار می کند و به نگاهی آگاهانه به طراحی مسجد و کلیسا می انجامد. بر این اساس محققی در عبادتگاه های مسیحی جایگاهی قوی دارد رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و نقش تاریخی، نمادین، کارکردی و... را ایفا می کند. محور در کلیسا باعث مادی گرایی و پیوند کلیسا با کارگزاران و نمادهای این جهان می شود. محور در کلیسا باعث مادی گرایی و پیوند کلیسا با کارگزاران و نمادهای این جهان می شود. محورها در مساجد بر اساس الزامات عملکردی شکل می گیرند. آنچه در مساجد به چشم می خورد فضایی خلاء مانند به دور از جاذبه غالب در جهتی خاص است. مرکز در مسجد به سکوت ذهن و تعریف وحدت فضایی می انجامد; از این رو، مسجد مظهر بنا به فردیت افراد به خدای یگانه، محل عبادت گاهی منحصر به فرد و جهانی است. در شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نهایت، وجه مشترک جهت گیری کلیسا و مسجد، محور عمودی است. معنای واقعی فرجام در مسجد و کلیسا، محور صعود است که مسیر رستگاری را مشخص می کند.
برای فهم قرآن و درک معنای صحیح آن در کنار دیگر متون پرمعنا، در گام نخست آن، دسته بندی کلماتی که در کنار هم قرار گرفته اند به عنوان حلقه های زنجیره ای برای وجود آن کلمه اهمیت دارد. برداشت نادرست از کلمات متن منجر به برداشت نادرست آن می شود. در این جستار به بررسی معنای تاریخی ـ معنایی کلمه «مسجد» و اسم مرتبط با آن در زبان های باستانی می پردازیم. با توجه به استفاده قرآن از واژه مسجد، این مقاله زمینه ورود به بحث را فراهم می کند که در آن گزیده ای از دیدگاه مترجمان و مفسران آورده شده است. در ادامه معانی به دست آمده از این واژه با استفاده از لغت نامه های عربی و منابع لغوی زبان های سامی آمده است و تغییرات معنایی این واژه بر اساس منابع دیگر (تاریخی، حدیثی و ...) نشان داده شده است. بررسی دیگر ریشه شناسی کلمه «مسجد» در زبان های سامی است و در نهایت، طبق بررسی ها، مدخل های این واژه در 4 قسمت عبادتگاه، مکان یا مکان مقدس، مسجد، نام خاص (مسجد ال. -حرام و مسجدالاقصی).

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 178
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 182
  • بازدید سال : 14629
  • بازدید کلی : 20994
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی