مقام قضیه
گاهی مشاجرههایی در سطح اجتماع و فرایندهای فرهنگی مطرح می شود كه از جنبههای متفاوت با مسائل فقاهتی رابطه پیدا میكند. درین نصیب، عنایت زمینه مسجد بین مسائل اجتماعی و فقهی پژوهش و به سیرتکاملای رابطه آنان با یكدیگر اورده شده میباشد. براین اساس، لزوم گفت و گو و تحقیق دراین قضیه مشخص و معلوم میگردد.
1ـ مكانهای مذهبی
مذهب، تعالی ترین ركن معاش بشری میباشد كه در شكلهای ویژهای پیشرفت مییابد و نمودهای گوناگونی داراست، در هر آئین، ایفا و آداب ویژهای رعایت می گردد كه بعضی شخصی و بعضا گروهی میباشد.
درین فی مابین، مجالس مذهبی، در همگی مذهبها حتی ادیان غیر الهی، رده ویژهای دارا هستند. در هر یك از مذهبها، مراسم فقاهتی ویژهای وجود داراست كه با همین مراسم شناخته می شوند. این مراسم، بیان کنده عمق و گستردگی آن آیین میباشد و بر طبق عالم بینی و تعالیم آن مذهبها، شكل می گیرد.
یكی از شیوه های رواج آیین، برپایی مجالس مذهبی میباشد. این مجالس، تمایلهای آئین داری را تقویت میكند و تبلیغ عملی آئین به شمار میرود.
مسجد، یكی از اساسی ترین مكانهای برپایی مجالس فقهی میباشد. در منزلها، حسینیهها، تكیهها، بقعه ائمه، امام زادهها مدرسه های نیز برخی از مراسم مذهبی جاری ساختن میگردد، اما مسجد از کلیه این مكانها اساسی خیس میباشد و عموم مجالس بیشتری در آن برپا میكنند.
نماز جماعت، سخنرانی فقاهتی، مراسم فاتحه، سوگواری ماه محرم و صفر، نشستهای قرآن و دعا و نیایش، گرامی داشت مناسبتهای شرعی همانند میلاد ائمه و عیدهای مذهبی همگی و کلیه از مهم ترین مجالس می باشند كه با رونق و شكوه بسیار، در مسجدها برپا می شوند.
پس مسجد مكان بسیار مطلوب برای برپایی مجالس مذهبی میباشد كه مورد خیر را برای پیشرفت آیینداری تولید میكند.
2ـ حافظ نظام ارزشی
بها، واژه و کلمهای میباشد كه معانی و كاربردهای گوناگونی داراست كه در شاخههای فلسفه، فلسفه خلق و خوی، علم ها تربیتی، علم ها اجتماعی و مباحث اقتصادی به كار میرود.
قیمتهای واقعی بشر نصیب اصلی و مهمی از تمدن جامعه را تشكیل می دهند كه در پایداری و رویش و توسعه و گسترش آنها نقش مهم اجرا میكند. قیمتها، هم به نظر شخصی و هم به نظر معاش اجتماعی، عنصری محوری و اصلی در معاش آدم به شمار میروند. سوای حدس جهتگیریهای متفاوت و متضادی كه درباره مصداقهای قیمتها میان بشرها و دولت ها بشری دیده میشود، اصل مداقه و نقش والای آن در تاریخ جامعه امروز بشری انكارناپذیر میباشد.
تحول قیمتها، مسئله حادثه و انقلاب و مهمترین آرمان انقلاب اسلامی میباشد و معاندان میكوشند با دگرگون كردن منفی نظام ارزشی عموم، تاملهای پلید استعماری و ضد فقهی خویش را عملی كنند.[68]
مسجدها یكی از مهمترین مقرهای فقهی میباشند كه به حراست از نظام ارزشی میپردازند و از فراموش شدن بهاها پرهیز میكنند. برپا داشتن مراسم فقاهتی در مسجد منجر تربیت نیروهای مذهبی، جهت دهی به مراسمهای فقهی، تبلیغات شرعی، معنوئی كردن محیط و روشنگریهای فرهنگی، انقلابی و اسلامی می شود و این راهای مؤثر در پیکار با جریانهای آیین فرارو گریز میباشد و مسجد مقام ویژهای در این مورد دارااست.
3ـ نبرد با تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی، یكی از سیرتکاملهای اشراف بیگانگان میباشد كه از طرق فرهنگی ایفا می شود.مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد معاندان انقلاب، بعداز نزاعهای سیاسی، اقتصادی و نظامی، تهاجم فرهنگی را به عنوا ن اثرگذارترین طرز برگزیدند. با اعتنا به وسعت وسیع تبلیغات ضد شرعی غرب بر ضد اسلام، در حالتیکه نحوه صحیحی برای جانبداری از تمدن و تعالیم اسلامی در پیش نگیریم، مبانی فقهی نسل آجل انقلاب در خطر خواهد بود. گفتیم كه مسجد تحت عنوان مقر فقاهتی و فرهنگی، نقش ویژهای در حمایت از بهاهای فقهی بر عهده داراست. مسجد بابیان خطر تهاجم فرهنگی و تقویت میلهای مذهبی، از تعالیم و مفاهیم فقاهتی هواخواهی میكند و حتی بابیان تمدن و آموزههای اسلام در قبال تهاجم فرهنگی غرب میایستد. رونق و تقویت مسجدها، استدلال مهمی در مراقبت و تقویت كیان فرهنگی میباشد.
4ـ تبلیغات
در عالم امروز، تبلیغات، منزلت ویژهای دارااست و اصلی ترین ابزار استعمار نوین به شمار میرود. با نگاهی كوتاه به گستره تبلیغات استكبار جهانی و امكانات و ابزار كارآمدی كه در سیستم تبلیغاتی ابر اقتدارها به كار گرفته گردیدهاست، منزلت و قیمت تبلیغات در دنیا، خوب مشخص و معلوم می شود.
مفاهیم و تعالیم فقهی با تاثیر پذیری این تبلیغات، مبتلا تزلزل و تحریف می شود و در غایت میلهای فقاهتی در سطح جامعه كاهش مییابد.آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد امروزه استعمار با تبلیغاتی بزرگ از جنبههای مختلف به جنگ علیه اسلام برخاسته میباشد.
مسجد تحت عنوان سنگر اساسی مكتب حنیف، از صدر اسلام تا كنون، مقر مبلغان راستین روش حق بوده و مسلمان ها همواره از این سنگر برای خنثی كردن تبلیغات منفی استعمار گران و زورمندان مجال خود و هم اینگونه اعتلای اسلام به کار گیری كردهاند. مبلغان اسلام در حین زورگوترین حاكمان و پادشاهان، مسجد را مقر تبلیغی خود قرار داده بودند و به طریقهای متعدد، به تبلیغ معارف و فرهنگ و تمدن اسلام میپرداختند.
افزون بر موردها بالا،رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تأثیر كاركردهای مسجد در بر طرف كردن نیازهای مسجد شایان توجه میباشد؛ چون مسجد تنها اثرها و بعدها عبادی ندارد، بلكه نقش مسجد از جنبههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و سیاسی قابل رسیدگی میباشد. مسجد خلال اثرها شخصی، بر خانواده نیز تأثیر دارااست و بر بالندگی آن میافزاید. شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نیم نگاهی به كاركردهای مسجد برای پویایی و چالاكی یك جامعه، رده اساسی آن را آرم میدهد.
مقام قضیه
گاهی مشاجرههایی در سطح اجتماع و فرایندهای فرهنگی مطرح می شود كه از جنبههای متفاوت با مسائل فقاهتی رابطه پیدا میكند. درین نصیب، عنایت زمینه مسجد بین مسائل اجتماعی و فقهی پژوهش و به سیرتکاملای رابطه آنان با یكدیگر اورده شده میباشد. براین اساس، لزوم گفت و گو و تحقیق دراین قضیه مشخص و معلوم میگردد.
1ـ مكانهای مذهبی
مذهب، تعالی ترین ركن معاش بشری میباشد كه در شكلهای ویژهای پیشرفت مییابد و نمودهای گوناگونی داراست، در هر آئین، ایفا و آداب ویژهای رعایت می گردد كه بعضی شخصی و بعضا گروهی میباشد.
درین فی مابین، مجالس مذهبی، در همگی مذهبها حتی ادیان غیر الهی، رده ویژهای دارا هستند. در هر یك از مذهبها، مراسم فقاهتی ویژهای وجود داراست كه با همین مراسم شناخته می شوند. این مراسم، بیان کنده عمق و گستردگی آن آیین میباشد و بر طبق عالم بینی و تعالیم آن مذهبها، شكل می گیرد.
یكی از شیوه های رواج آیین، برپایی مجالس مذهبی میباشد. این مجالس، تمایلهای آئین داری را تقویت میكند و تبلیغ عملی آئین به شمار میرود.
مسجد، یكی از اساسی ترین مكانهای برپایی مجالس فقهی میباشد. در منزلها، حسینیهها، تكیهها، بقعه ائمه، امام زادهها مدرسه های نیز برخی از مراسم مذهبی جاری ساختن میگردد، اما مسجد از کلیه این مكانها اساسی خیس میباشد و عموم مجالس بیشتری در آن برپا میكنند.
نماز جماعت، سخنرانی فقاهتی، مراسم فاتحه، سوگواری ماه محرم و صفر، نشستهای قرآن و دعا و نیایش، گرامی داشت مناسبتهای شرعی همانند میلاد ائمه و عیدهای مذهبی همگی و کلیه از مهم ترین مجالس می باشند كه با رونق و شكوه بسیار، در مسجدها برپا می شوند.
پس مسجد مكان بسیار مطلوب برای برپایی مجالس مذهبی میباشد كه مورد خیر را برای پیشرفت آیینداری تولید میكند.
2ـ حافظ نظام ارزشی
بها، واژه و کلمهای میباشد كه معانی و كاربردهای گوناگونی داراست كه در شاخههای فلسفه، فلسفه خلق و خوی، علم ها تربیتی، علم ها اجتماعی و مباحث اقتصادی به كار میرود.
قیمتهای واقعی بشر نصیب اصلی و مهمی از تمدن جامعه را تشكیل می دهند كه در پایداری و رویش و توسعه و گسترش آنها نقش مهم اجرا میكند. قیمتها، هم به نظر شخصی و هم به نظر معاش اجتماعی، عنصری محوری و اصلی در معاش آدم به شمار میروند. سوای حدس جهتگیریهای متفاوت و متضادی كه درباره مصداقهای قیمتها میان بشرها و دولت ها بشری دیده میشود، اصل مداقه و نقش والای آن در تاریخ جامعه امروز بشری انكارناپذیر میباشد.
تحول قیمتها، مسئله حادثه و انقلاب و مهمترین آرمان انقلاب اسلامی میباشد و معاندان میكوشند با دگرگون كردن منفی نظام ارزشی عموم، تاملهای پلید استعماری و ضد فقهی خویش را عملی كنند.[68]
مسجدها یكی از مهمترین مقرهای فقهی میباشند كه به حراست از نظام ارزشی میپردازند و از فراموش شدن بهاها پرهیز میكنند. برپا داشتن مراسم فقاهتی در مسجد منجر تربیت نیروهای مذهبی، جهت دهی به مراسمهای فقهی، تبلیغات شرعی، معنوئی كردن محیط و روشنگریهای فرهنگی، انقلابی و اسلامی می شود و این راهای مؤثر در پیکار با جریانهای آیین فرارو گریز میباشد و مسجد مقام ویژهای در این مورد دارااست.
3ـ نبرد با تهاجم فرهنگی
تهاجم فرهنگی، یكی از سیرتکاملهای اشراف بیگانگان میباشد كه از طرق فرهنگی ایفا می شود.مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد معاندان انقلاب، بعداز نزاعهای سیاسی، اقتصادی و نظامی، تهاجم فرهنگی را به عنوا ن اثرگذارترین طرز برگزیدند. با اعتنا به وسعت وسیع تبلیغات ضد شرعی غرب بر ضد اسلام، در حالتیکه نحوه صحیحی برای جانبداری از تمدن و تعالیم اسلامی در پیش نگیریم، مبانی فقهی نسل آجل انقلاب در خطر خواهد بود. گفتیم كه مسجد تحت عنوان مقر فقاهتی و فرهنگی، نقش ویژهای در حمایت از بهاهای فقهی بر عهده داراست. مسجد بابیان خطر تهاجم فرهنگی و تقویت میلهای مذهبی، از تعالیم و مفاهیم فقاهتی هواخواهی میكند و حتی بابیان تمدن و آموزههای اسلام در قبال تهاجم فرهنگی غرب میایستد. رونق و تقویت مسجدها، استدلال مهمی در مراقبت و تقویت كیان فرهنگی میباشد.
4ـ تبلیغات
در عالم امروز، تبلیغات، منزلت ویژهای دارااست و اصلی ترین ابزار استعمار نوین به شمار میرود. با نگاهی كوتاه به گستره تبلیغات استكبار جهانی و امكانات و ابزار كارآمدی كه در سیستم تبلیغاتی ابر اقتدارها به كار گرفته گردیدهاست، منزلت و قیمت تبلیغات در دنیا، خوب مشخص و معلوم می شود.
مفاهیم و تعالیم فقهی با تاثیر پذیری این تبلیغات، مبتلا تزلزل و تحریف می شود و در غایت میلهای فقاهتی در سطح جامعه كاهش مییابد.آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد امروزه استعمار با تبلیغاتی بزرگ از جنبههای مختلف به جنگ علیه اسلام برخاسته میباشد.
مسجد تحت عنوان سنگر اساسی مكتب حنیف، از صدر اسلام تا كنون، مقر مبلغان راستین روش حق بوده و مسلمان ها همواره از این سنگر برای خنثی كردن تبلیغات منفی استعمار گران و زورمندان مجال خود و هم اینگونه اعتلای اسلام به کار گیری كردهاند. مبلغان اسلام در حین زورگوترین حاكمان و پادشاهان، مسجد را مقر تبلیغی خود قرار داده بودند و به طریقهای متعدد، به تبلیغ معارف و فرهنگ و تمدن اسلام میپرداختند.
افزون بر موردها بالا،رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تأثیر كاركردهای مسجد در بر طرف كردن نیازهای مسجد شایان توجه میباشد؛ چون مسجد تنها اثرها و بعدها عبادی ندارد، بلكه نقش مسجد از جنبههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و سیاسی قابل رسیدگی میباشد. مسجد خلال اثرها شخصی، بر خانواده نیز تأثیر دارااست و بر بالندگی آن میافزاید. شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد نیم نگاهی به كاركردهای مسجد برای پویایی و چالاكی یك جامعه، رده اساسی آن را آرم میدهد.