loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 9
پنجشنبه 20 بهمن 1401 زمان : 11:27


ولی دراین رابطه دیدگاههای مختلفی وجود داراست به صورت نمونه این یقین وجود داراست مسجد بابا قدرت مشهد که درنیمه دوم قرن بیستم نوعی از عقلانیت در دنیا اسلام ظهور نموده است که در صورتی‌که مقبولیت همگانی یافته و روند سیر تکاملی خویش را طی نماید بی شک ((فرهنگ و تمدن نوینی)) را به عالم عرضه خواهد کرد و این فرهنگ وتمدن به نظر انتساب به اسلام به مراتب قدرتمند خیس از چیزی میباشد که درتاریخ به نام فرهنگ و تمدن اسلامی از آن حافظه میگردد .چون آن فرهنگ وتمدن بعداز شروع در طول حیات فرستاده (ص) تخت گاز روش دیگری در پیش گرفت !

ازاینرو در زمان معاصربا دقت به سیطره بزرگ فرهنگ غربی بر جهان باید پیشقراولان عقلانیت اسلامی بایستی در پی آشنایی و ارائه ساختارهای نوین فرهنگ اسلامی و همت در جهت مقبولیت همگانی آن باشند .اگرتوفیقات ده سال قبلی عدم وجود براین اعتقادوباور می شدیم که فعالیت از شغل قبلی میباشد ولی در بهمن ۱۳۵۷ اعجاز تبارک وقوع افتاد ! معین شد :می اقتدار امواج سهمگین ظلمات غربی را با کیمیای واقعیت و فروغ و روشنایی نافذ آن پاره کرد و پشت رمز گذاشت .فرهنگ و تمدن اسلامی را نباید محدود در دنیای اسلام پنداشت، بلکه مسجد غدیر فلاحی مشهد برای غرب نیز ،کادو ای برای زمان فرامدرن خواهد بود .(لاریجانی ،۱۳۷۰ : ۱۷)

فرهنگ و تمدن لغتی عربی میباشد از ریشه مدن ، مدینه یعنی شهر از همین ریشه گرفته گردیده‌است ظاهرا" ازآن جهت شهر را مدینه گفته اندکه عموم درآن اقامت دارا هستند. فرهنگ و تمدن مصدر میباشد از باب تفعل . به این ترتیب فرهنگ و تمدن یعنی اسباب و اثاث و اسالیب شهر نشینی اختیار کردن ، شهر نشین شدن ، اخلاق و رفتار شهری گزیدن (ناس ،۱۳۷۰ )

صاحبنظران کلمه و واژه فرهنگ و تمدن رابامفاهیم مختلفی تعریف‌و‌تمجید کرده اند مسجد غدیر بلوار معلم مشهد که چندان به دور ازمعنای لغوی وجود ندارد .ویل دورانت در تاریخ فرهنگ و تمدن خویش می‌گوید : فرهنگ وتمدن را به صورت کلی آن میتوان ، عبارت از نظم اجتماعی دانست که در فیض آن ابتکار فرهنگی قابلیت پذیر میگردد و جریان پیدا می نماید .در فرهنگ چهار رکن و عنصر مهم میتوان تشخیص اعطا کرد که عبارتند از : حدس و احتیاط در کارها اقتصادی،سازمان سیاسی ،سنن اخلاقی و کارایی در رویکرد معرفت و گسترش هنر . او بعداز تمجید فرهنگ وتمدن و بیان موادتشکیل دهنده چهار گانه آن اضافه می نماید :ظهور فرهنگ وتمدن هنگامی قابلیت و امکان پذیر میباشد که سروصدا و نا امنی نقطه پایان پذیرفته باشد (دورانت ،تاریخ فرهنگ و تمدن ج ۱ ص ۳ ).

پزشک شریعتی نیز تمجید دیگری از فرهنگ و تمدن به طور زیر ارائه می‌دهد :

فرهنگ و تمدن به معنای کلی عبارت میباشد از تیم ساخته ها و اندوخته های معنوی و دنیوی جامعه انسانی . غرض از ساخته های انسانی ، آن چیزی میباشد که در طبیعت در اکنون معمولی نیست و بشر آن را می سازد . هدف ازاندوخته ها عبارت میباشد از انباری از تجارب ها و اطلاعات، دانشها قرار دادها و اختراعات پیشین یا این که دیگرافراد که مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد به جامعه به ارثیه می‌رسد .(شریعتی ،تاریخ فرهنگ و تمدن ج ۱-ص ۶- ۵)

براین اساس با اعتماد به اینگونه معانی از فرهنگ میتوان اظهار‌کرد که آنچه تحت عنوان ارثیه و فرهنگ وتمدن فقهی هزارساله اسلامی به مسلمانها امروز رسیده میباشد نیز درین تعریف و تمجید می گنجد و چه بسا نسبت به مؤلفه ها ی دیگرسهم مهم و بنیانی تری نیز داشته باشد . برای ثابت این مدعی و دعوا لزوم دارااست که‌این ارثیه با ارزش در پوسته ساختار های نوین فکری وشناختی طرح و بعدها گوناگون آن سنجیده شود .


ولی دراین رابطه دیدگاههای مختلفی وجود داراست به صورت نمونه این یقین وجود داراست مسجد بابا قدرت مشهد که درنیمه دوم قرن بیستم نوعی از عقلانیت در دنیا اسلام ظهور نموده است که در صورتی‌که مقبولیت همگانی یافته و روند سیر تکاملی خویش را طی نماید بی شک ((فرهنگ و تمدن نوینی)) را به عالم عرضه خواهد کرد و این فرهنگ وتمدن به نظر انتساب به اسلام به مراتب قدرتمند خیس از چیزی میباشد که درتاریخ به نام فرهنگ و تمدن اسلامی از آن حافظه میگردد .چون آن فرهنگ وتمدن بعداز شروع در طول حیات فرستاده (ص) تخت گاز روش دیگری در پیش گرفت !

ازاینرو در زمان معاصربا دقت به سیطره بزرگ فرهنگ غربی بر جهان باید پیشقراولان عقلانیت اسلامی بایستی در پی آشنایی و ارائه ساختارهای نوین فرهنگ اسلامی و همت در جهت مقبولیت همگانی آن باشند .اگرتوفیقات ده سال قبلی عدم وجود براین اعتقادوباور می شدیم که فعالیت از شغل قبلی میباشد ولی در بهمن ۱۳۵۷ اعجاز تبارک وقوع افتاد ! معین شد :می اقتدار امواج سهمگین ظلمات غربی را با کیمیای واقعیت و فروغ و روشنایی نافذ آن پاره کرد و پشت رمز گذاشت .فرهنگ و تمدن اسلامی را نباید محدود در دنیای اسلام پنداشت، بلکه مسجد غدیر فلاحی مشهد برای غرب نیز ،کادو ای برای زمان فرامدرن خواهد بود .(لاریجانی ،۱۳۷۰ : ۱۷)

فرهنگ و تمدن لغتی عربی میباشد از ریشه مدن ، مدینه یعنی شهر از همین ریشه گرفته گردیده‌است ظاهرا" ازآن جهت شهر را مدینه گفته اندکه عموم درآن اقامت دارا هستند. فرهنگ و تمدن مصدر میباشد از باب تفعل . به این ترتیب فرهنگ و تمدن یعنی اسباب و اثاث و اسالیب شهر نشینی اختیار کردن ، شهر نشین شدن ، اخلاق و رفتار شهری گزیدن (ناس ،۱۳۷۰ )

صاحبنظران کلمه و واژه فرهنگ و تمدن رابامفاهیم مختلفی تعریف‌و‌تمجید کرده اند مسجد غدیر بلوار معلم مشهد که چندان به دور ازمعنای لغوی وجود ندارد .ویل دورانت در تاریخ فرهنگ و تمدن خویش می‌گوید : فرهنگ وتمدن را به صورت کلی آن میتوان ، عبارت از نظم اجتماعی دانست که در فیض آن ابتکار فرهنگی قابلیت پذیر میگردد و جریان پیدا می نماید .در فرهنگ چهار رکن و عنصر مهم میتوان تشخیص اعطا کرد که عبارتند از : حدس و احتیاط در کارها اقتصادی،سازمان سیاسی ،سنن اخلاقی و کارایی در رویکرد معرفت و گسترش هنر . او بعداز تمجید فرهنگ وتمدن و بیان موادتشکیل دهنده چهار گانه آن اضافه می نماید :ظهور فرهنگ وتمدن هنگامی قابلیت و امکان پذیر میباشد که سروصدا و نا امنی نقطه پایان پذیرفته باشد (دورانت ،تاریخ فرهنگ و تمدن ج ۱ ص ۳ ).

پزشک شریعتی نیز تمجید دیگری از فرهنگ و تمدن به طور زیر ارائه می‌دهد :

فرهنگ و تمدن به معنای کلی عبارت میباشد از تیم ساخته ها و اندوخته های معنوی و دنیوی جامعه انسانی . غرض از ساخته های انسانی ، آن چیزی میباشد که در طبیعت در اکنون معمولی نیست و بشر آن را می سازد . هدف ازاندوخته ها عبارت میباشد از انباری از تجارب ها و اطلاعات، دانشها قرار دادها و اختراعات پیشین یا این که دیگرافراد که مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد به جامعه به ارثیه می‌رسد .(شریعتی ،تاریخ فرهنگ و تمدن ج ۱-ص ۶- ۵)

براین اساس با اعتماد به اینگونه معانی از فرهنگ میتوان اظهار‌کرد که آنچه تحت عنوان ارثیه و فرهنگ وتمدن فقهی هزارساله اسلامی به مسلمانها امروز رسیده میباشد نیز درین تعریف و تمجید می گنجد و چه بسا نسبت به مؤلفه ها ی دیگرسهم مهم و بنیانی تری نیز داشته باشد . برای ثابت این مدعی و دعوا لزوم دارااست که‌این ارثیه با ارزش در پوسته ساختار های نوین فکری وشناختی طرح و بعدها گوناگون آن سنجیده شود .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 183
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 443
  • بازدید سال : 14890
  • بازدید کلی : 21255
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی